AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.891

Ingen laddning av batteriet stendöd Z3

Iw
63
Iwdal
Z3 2.0-01 svart
320i -00 Silver
Ställde på min Z3 igår kväll för att kunna besiktiga nu på förmiddagen.
Kopplade på batteriet som kopplades bort i höstas och skulle starta. Inget händer.
Ingen el i hela bilen, prövar att rullstarta ner för backen utanför huset men inget händer.....
Sedan hjälpstartar vi den med kablar från annan bil och den startar direkt. Kör ca 10 mil för att ladda batteriet men när jag försöker satata den igen så är det stendött!!!!! inte ens larmlampan orkar lysa/blinka.
Hade samma problem förra året efter avställning och bytte då batteriet, sedan funkade allt ok.
Någon som har råkat ut för samma problem eller vet vad det kan vara? Har ingen lust att byta batteri vrje år....
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Har batteriet stått dåligt laddat så är det med all sannolikhet förstört, det måste underhållsladdas över en så lång period.
10 mil 1,5 timmer räcker inte långt , bilen laddar inte speciellt bra, inte mycket mer än en extern laddare dvs du måste köra bilen 1 dygn minst, dessutom laddar inte en bil mer än till 80-85% av ett batteriets kapacitet.
Du får väl pröva att ladda batteriet i 48 timmar minst, om du kan få liv i det, men det är nog bäst att köpa ett nytt misstänker jag eftersom det inte tog någon laddning alls på 1,5 timme.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Hej Johan, det var väl trist...hoppas du inte bommade besiktningen bara!
Annars är det som Hasso säger. Laddar batteriet ur och det är frysgrader, så är det kört. Då fryser batteriet sönder...... Vi brukar säga att efter 20 min körning har du hunnit ladda igen den ström som krävdes vid starten, inte mer.
///M agnus
Iw
63
Iwdal
Z3 2.0-01 svart
320i -00 Silver
Brorsan är och besiktigar den i skrivande stund.... lät bilen stå på i kön.
Bilen har stått i varmgarage hela vintern så jag hoppas batteriet går att rädda.
Ska sätta det på 48 timmars laddning när den kommer hem igen
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Det sulferas "sönder" dvs det bildas beläggning på plattorna i batteriet som gör att det inte går att ladda igen detta sker snabbt på ett oladdad batteri.
Därför ska man alltid ha underhållsladdning på ett "avställt "batteri ska laddas så fort spänningen understiger 12,3V i ca 12 timmar.
Och står det kallt så fryser det sönder.

///MVH Hasso
Länk
ja
150
jas01
BMW 530D F11 -13
BMW X1 2,0D -11
Ett batteri har ofta en kapacitet på 70Ah timmar. (vet inte exakt för Z3) Detta innebär att ett helt tomt batteri som laddas med exempelvis 1A behöver stå på laddning i 70 timmar. Med 35A skulle det således räcka med 2 timmars laddningstid. En generator i en bil är garanterat stötte än att det skulle behöva köras i 24h, det skulle ju innebära att den laddar med 3A. En generator har sannolikt en kapacitet på runt 60A. Fundera annars över varför en bil faktiskt fungererar vintertid även vid korta körsträckor. En Z3 har dessutom fördelen att det sällan används eluppvärmda stolar och avsaknaden av eluppvärmd bakruta, dessa är de stora energi/effektkrävande sakerna i en bil. Genratorn är dimensionerad för att klara dessa laster samt att ladda batteriet. Det är korrekt som Hasso skriver att ett urladdat batteri fryser sönder, således se till att ditt batteri är laddat annars är risken att det fryser sönder stor.
Jag är medveten om att mitt resonemang är teoretiskt och grovt förenklat exempelvis batteriets inre motstånd och generatorkolens beskaffenhet ledningslängder övergångsmotstånd etc... men jag tror att resonemenget håller/räcker fullt ut i detta fall.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det finns en räddning som är nr 1 i vägen till att försöka undvika att byta batteri har jag själv upptäckt genom att läsa väl på detta forum.

Att inhandla en C-tekladdare. Den finns på t ex Clas Ohlsson och kostar en femhundring den jag tänker på.

Koppla på, vänta upp till en vecka sedan prova. Det är noga med att den får ladda klart för den avsulfaterar samtidigt.

Vänligen
Asken

A true man tries to listen twice as much as he speaks.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
jas01: Om du kopplar en ampermeter i serie med B+ på en bilgenerator, så skulle du upptäcka att generatorn ger obetydligt mera ampere än vad den belastas med dvs vad förbrukarna tar, de ampere som sedan blir över går till batteriet som inte är en belasting/förbrukare. Skulle generatorn blåsa på med 60 amp i ett dåligt batteriet skulle det koka sönder. Generaton kan trycka på rejält efter start, men så fort spänning i batteriet kommer upp vilken den gör ganska snart , oavsett hur urladdad kapacitet batteriet har så sjunker laddningen till betydligt mindre ampere till batteriet.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
En liten lustig sak som heter laddningsregulator sitter i vägen för all ström.....*S*
Håller annars med om att Ctek-laddarna funkar kanon!
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Hej!
Jag håller inte med riktigt måste jag säga. Jag har flera bilar i mitt garage det är ett kallgarage i detta garage förvarar jag även båt batteriet. Jag tar till vana att alltid ladda dem fullt vid avställningen (bortkopplingen) fryspunkten på ett fulladat batteri har ja för mig ligger på -57 grader. Viss urladdning sker ju ändå under vintertiden så då är det bra att underhållsladda batteriet så det får arbeta. Har aldrig haft ett problem med något batteri på alla år som jag beskrivit. Och bilen skulle definitivt starta som första inlägget beskriver efter 10 mils körning! Jag tror Iwdal du har fel i din laddningskrets har bilen gått mot 17000 mil då stor risk det är kolen som är slut. Gör så här sätt dit ett nyladdat batteri, mät polspänningen med en bra multimeter visar ex vis 12.8 Volt. Starta sen bilen med fortsatt mätning på batteriet, belasta nu batteriet med full fläkt värme, helljus mm. Läs av multimetern vad händer? Sjunker spänningen konstant? Eller märker du att spänningen höjs upp mot 14,2 Volt? Kör 10 minuter så¨där stäng sedan av motorn mät nu igen på batteriets poler. Har spänningen minskat ökat? Kom laddningen upp till 14,2Volt vid körning belastning om icke så har du generator/regulator fel om den går upp till 14,2 Volt och batteriet polspänning bara sjunker ja då¨har du batterifel. En enkel beskrivning som kan göras mera ingående men hoppas det räcker. Lycka till Z3 hälsningar Kent.

Min bil 2007
Länk
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
vilket inlägg! sådana kunskaper är guld värda, jag sparar det här till min "bibel" som kan vara bra att ha om ev. framtida problem
MVH Uffe/bildock
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Uffe! Visst är det toppen att kunna få en massa tips hjälp här på forumet! Man får opftast hjälp i det man söker. Kanon! Mvh Kent

Min bil 2007
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.