AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
488

Berättigat envis Fläkt i min E30?

Micke S
Hej allihop!
Mitt första inlägg här på forumet. Är för övrigt lycklig ägare till ett stycke körmaskin, i forma av en 323 E30, sen en vecka tillbaka. ;)

Nu är min första undring följande:
Ska fläkten, placerad bakom kylaren, gå konstant? Det mest logiska borde ju vara att den är temperaturreglerad, för den behövs ju verkligen inte vid t ex. kallstart. Är det så att den är mekaniskt driven av motorn utan koppling emellan, eller hur fungerar det?

Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Hejs! Jo,jag kan förstå att du är lycklig ägare! :0)

Angående fläkten...den är som du skriver tempreglerad via sk viskokoppling (tror jag det heter)...den stannar aldrig helt utan snurrar med varierande varv..Däremot så brukar dom gå söner då och då...och då syns det på tempmätaren i bilen,den pendlar lite upp å ner isåfall..

7900rpm
Deliq
Sitter en viskokoppling i fläkten. När den blir varm stelnar silikonvätskan och fläkten snurrar med.
Grattis till ett trevligt bilköp förresten...

M V H // Deliq
Micke S
Tack för snabba svar!

Ahaa! en viskokoppling, men det verkar som om fläkten i min bil hänger med motorvarvet oavset temp. Om jag har förstått det hela rätt ska fläktvarvet bara öka med motorvarvet när motortempen är för hög?

Man vill ju inte åka runt och låta som en gammal volvo..;)

Ji
343
JiiPee
528i Touring -99 svart II
Porsche 928 S4 -90
Tjena Micke S!

Kolla länken: Länk

Skall visst låta som en gammal Volvo.
Micke S
JiiPee:

*skratt*..ja det står faktiskt att den ska låta som en volvo..;)

Men om jag förstår det rätt så gäller detta endast när motorn passerat arbetstemp och inte när den, som i mitt fall, även hänger med vid kallstart. Dessutom vill inte temp-nålen riktigt nå det mittersta strecket på mätaren, trots relativt ivrigt gasande i låg fart.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.