|
|
|
|---|---|
|
har lite problem med bmw'n. köpte den med deffekt motor så ja visste naturligtvis om problemet men undrar lita va ni tror att de kan vara för fel. Ibland går den över en halvtimme tills den blir för varm å ibland tar de bara några minuter. Ofta blir det ett sånt tryck att den skjuter bort nån slang.. Har kännt på slangarna å termostaten öppnar ju, iof verkar det vara väldigt sent men den öppnar iaf.. MVH | |
|
Tycker det låter som en trasig topplockspackning.. Inte helt ovanligt på dessa motorer... Hur ser vatten / olja ut? |
|
|
har funderat på det oxå, men skulle kolla lite med er först pga av att packningen går på 1000kr å de är onödigt att slänga ut de om de inte är de som är felet.. jadu, det fanns inge vatten i den när ja köpte den, å oljan ser inte "vattnig" ut.. luktar heller inte bensin/olja i kylarn.. mvh |
|
| har du lufta det slutna systemet ordentligt,kan ta upp imot en halv timma inan det är ordentligt luftat.byt termostat+ huset på samma gång... | |
E30 Beemah |
all detta kan bero på trasig kylare, för liten kylare, luft i systemet, blockpackningen e.t.c E30 Beemah |
| Har du kollat om vatten pumpen läcker? om topplockspackningen är sönder så blir oljan grå.. | |
| oljan blir inte grå bara för att topppackningen är blåst. | |
|
Kolla efter olja i kylarvätskan, doppa ner en vit trasa i kärlet. |
|
|
okej, ska kolla allt dedär när ja kommer till morsan nästa gång, bilen står där.. tack för svar iaf ! |
|
| Olja + Kylvatten = grått | |
|
Vanligt problem om du har remdriven fläckt den hinner inte med och motorn börjar koka. eftersom att det är en aluminium topp så krävs inte mycket för att den ska bli några hundra delar skev. är det en 93 så har du troligen vanos och då är det tyvär bara att lämna in den, körde nämligen ner min topp förra sommaren matte |
|
|
Fixad min 525:a i förrgår. Hade exakt samma symtom som du beskriver. De va vattenpumpen på min som va helt slut. Om de är en orginalpump från fabriken så har den plastimpeller. Den lossnar från axeln pga sprikningar. Då blir de ingen cirkulation på vattnet som i sin tur medför övertryck i kylaren o slangar hoppar av. Köpte ny pump på Mecca. Kostade ca:650:- Tog ca: 1,5-2 timmar att byta. ///Micke |
|
|
okej, tack för all hjälp.. har itne haft tid att kolla min än men ska ta tag i det om nån vecka. mvh |
|
|
kan ju säjja vad som var felet, det var ett stor hål i termostathuset, antagligen har nått lossnat från vattenpumpen, + att termostaten va åt helvete.. om ja har tur så är de bara de för de är billiga reparationer men de kan ju va värre, ska byta och se. mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.