AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.345

Hur räknas p-bromseffekten fram hos bilprovningen

Är det någon som har koll på hur bilprovningen kollar att p-bromsen är tillräckligt effektiv?

Att man kör på bromsrullarna vet jag ju förstås, men p-bromsen ska som minst ha en total bromskraft av 16% av bilens totalvikt. Det är hur det värdet räknas fram som jag funderar på.
Am
569
Ambush
540i/6-94
Borde väl inte vara så svårt? Förutsatt att bromsrullarna är vägda så vet ju systemet vad bilen väger. Först kör du upp med framhjulen för att mäta frambromsarna - då vägs bilen av rullarna. Sedan kör Du fram och mäter bakbromsarna. Då vägs bilen igen och resultatet summeras med första vägningen - då borde man ju få fram den momentana totalvikten av fordonet. Sedan är det ju bara att dela bromskraften med den uppmätta vikten för att få fram resultatet.

Om det är så det fungerar så borde man ju iaf i teorin kunna förbättra sina bromsvärden genom att lätta bilen, t.ex. genom att köra in på besiktningen utan reservhjul och tanken helt tom.

Kanske Jesperado kan komma med fakta och såga/bekräfta min teori...
Nåt sånt kandet ju vara.

Men... Nu har jag fått för mig att värdet som blir i bromsrullarna egentligen inte säger så mycket om hur bra bromsarna tar utan mer visar om bromsarna tar jämt. Jag inbillar mig att många yttre faktorer spelar in på värdet som blir i bromsrullarna. T.ex sommar eller vinterdäck om det är blött ute osv. Dvs. att friktionen mot rullen är av stor betydelse för resultatet.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Den sammanlagda bromskraften delas med bilens totalvikt, kravet är att bromskraften motsvarar minst 16% av bilens totalvikt.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Det var väl ungefär så jag trodde med. Anledningen till att jag frågade var att jag har fått för mig att rullarna inte ger något riktigt pålitligt värde på hur BRA bromsarna är utan snarare indikerar om bromsarna drar snett.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Min P-broms tar som det ska på det ena hjulet men knappt något på det andra bakhjulet. Det var gränsfall att den klarade sig igenom förra året.

Hur är det med det där?
Räcker det om den funkar på ena hjulet bara eller måste det finnas bromskraft på det andra hjulet?

mvh
Nix. Av egen erfarenhet vet jag eftersom p-bromsen oftast inte motioneras tillräckligt ofta, det blir nerslag och det behöver inte vara jätteskillnader heller.
Hjälper inte att hävda att bromsen klarar att hålla bilen kvar i en viss lutning som man ofta hävdade förr, dvs en parkeringsbroms.
Bromsen skall även kunna fungera som nödbroms och då är det en fördel om bilen går någorlunda rakt innan den kommer till stopp, vilket man nog måste hålla med om.

FP
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
Har fått samma uppfattning som "folke" men när jag o polaren besiktigade en gammal PV som vi meckat lite med så var handbromsen "konsig" högerhjulet va stabilt o bra men vänster sida så pendlade bromsen ganska så ordentligt, trodde aldrig den skulle bli godkännd, men det blev den, kan även varit en snäll kontrollant.

mvh Erik

(ärligt stulen av Jesperado)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det finns inga krav på att parkeringsbromsen ska ta jämnt, kravet är att det finns bromskraft på båda hjulen och att den totala bromskraften motsvarar minst 16% av bilens totalvikt. Det räcker alltså att det finns mätbar bromskraft på det ena hjulet om det andra hjulet blockerar i bromsprovaren.

Kravet på att den totala bromskraften ska motsvara minst 16% av bilens totalvikt kommer just av att parkeringsbromsen ska kunna hålla bilen stående i upp till 16% lutning vilket är det brantaste som ska förekomma på det allmänna vägnätet...

Jeppe

Ojdå. Då har jag iaf minst ett par gånger blivit lurad av argumenten hos ASB. Just argumenten ovan med att hålla bilen stilla i en viss lutning diskuterade vi, och även då t.ex att växellådans p-läge klarar detta, liksom även vilken växellåda som helst med lägta växeln ilagd klarar med få undantag.
Men icke, bromsen skulle även kunna tjänstgöra som nödstopp under färd, och det köper jag iofs. I samband med detta framgick att bilen inte får dansa av vägem om man tvingas nödbromsa med handbromsen, även detta köper jag.
Men då är kanske reglerna ändrade menar du Jeppe? Det är iofs 3-4 år sedan jag hade min issue med ASB.

FP
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Reglerna är inte ändrade på väldigt många år, och det har aldrig funnits några bestämmelser gällande jämnheten på bromsverkan när det gäller parkeringsbromsen på lätta fordon. Det finns ett lagkrav på att parkeringsbromsen även ska kunna användas som reservbroms och därmed kunna ansättas utan att skadas, men det är funktionen som parkeringbroms som kontrolleras vid en kontrollbesiktning.

När det gäller tunga fordon med tryckluftsbromsar kontrolleras även funktionen som reservbroms och det finns en anmärkning att rikta mot om den drar snett vid användning på väg...

Jeppe

OK, tackar för god info som vanligt.
Funderar på om den gröne kunde tas för "tungt fordon" då... förmodligen inte...)

Nu är det magneter som gäller, se annan tråd. Kanske nåt för er i hallen. Ett par ringar runt röret där bak och inga farliga avgaser kan uppkomma längre... gratis extravärme på vintern också.

Trevlig helg!

FP
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Hur mkt drar den i spaken egentligen. Min p broms på vinterbilen biter dåligt.. Men drar man uta helvete i den då nyper den rätt ok. Har endast spänt inifrån bilen än så länge.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om jag minns rätt skall bromsen börja verka ordentligt efter tre fyra "hack" i handbromsen, så den får inte ta för långt upp...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Aha. Typ 5-6 drar min ok.. Känns ju mindre spännande å spänna bak också
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hur blir det då med bilar som har elektrisk handbroms?
De är ju av eller på. Jag provade att trycka på knappen i en Volvo när jag körde 5-10km/h. Det small till och hjulen låste!
Klart olämplig nödbroms. ;)

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.