AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
992

1 Juli - Undrar hur de kommer bli med höjningen av trafikförsäkringen?

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Regeringen hade ju klubbat att de skulle bli ett skattepåslag med 32% på trafikförsäkringen,men nu har tydligen socialdemokraterna gått in å sagt att de inte har gått rätt till vid beslutet (heja rött) och de kommer antagligen inte bli nåt den 1 juli...undrar hur de kommer bli?

Om de blir av kommer de inte bli kul för någon,men speciellt inte för alla dom som sitter med dyra försäkringar,usch!

Regeringen har ju fått ordentligt med motstånd ang detta,och motiverar ju de med att de ska täcka all kostnad för olyckor i trafiken....visst! de finns en liten poäng i de,men då ska fan i mej dom som inte orsakar nåt få nån form av återbäring....
För dem som har helförsäkring, är 20 och bor i Stockholm drunknar höjningen i deras redan otroliga försäkringskostnader 0,32*2500 (ca), för min del blir det ett tillägg på några hundra och i det stora hela är inte heller det så blodigt så länge skatten sänks på annat håll. Kanske genom sänkta trafikböter? ;)

Mvh
Mikael
Det kommer helt enkelt att bli så att man får en faktura på 32% av återstoden på premieperioden för trafikförsäkringen.

Visst finns det en poäng att ha avgiften, skulle resonemanget tillämpas fullt ut skulle en del mycket popurlära sysselsättningar bli i princip omöjliga att ägna sig åt för det stora flertalet pga kostnaderna.

Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Det tycks dröja ett tag till:

Länk

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Trafikförsäkringsdelen kan vara en ganska betydlig del av försäkringen för unga bilägare, jag har haft långt högre trafikförsäkringspremier än 2500, exempelvis en 318iS -88 som kostade runt 7000:- helåret. Så visst blir det en fördyring.

Tyvärr tror jag att skatten kan öka skenförsäkringarna och avskräcka ännu fler unga från att ta körkort. Redan nu är kostnaderna för bilägande en av anledningarna varför fler och fler unga väljer att inte betala dyra pengar för att skaffa körkort.

Jag har svårt att se några fördelar för konsumenten i förslaget och är lite förundrad över att det är moderater som uppvisar sådan kreativitet i skatteskapande. Här hoppas jag faktiskt på s.

Sex på alla fyra, roligast så!
Huru? Är det skillnad på trafikförsäkring och trafikförsäkring? Jag är lite lat och orkar inte söka. Kan en trafikförsäkring för identiska bilar vara dyrare för yngre än äldre förare?

Det finns en vits med att beskatta orsaken och inte generellt. Tex tobak och sprit. Lite orättvist att låta dem som använder slikt i rika mängder bli subventionerade av andra när negativa effekter visar sig. Naturligtvis svårt att mäta och att "komma åt" allt sådant. Hur ska skatter för tex daredevilaktiviteter uttas, eller för de skador som slagskämpar, inbrottstjuvar, vandaliserare etc åstadkommer. Håhåjaja besvärligt ämne det där.

Mvh
Mikael
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Absolut. Min erfarenhet är att trafikförsäkringen varierar i pris liksom andra försäkringar beroende på ålder och så vidare. E30 var absolut inte billig för mig för några år sedan. Just därför slår den såpass fel, dyrare för dom som just etablerat sig på arbetsmarknaden och sliter med höga kostnader och lägre löner. Inte helt lyckat i mina ögon.

Precis, mycket komplicerad fråga. I förlängningen är skräckscenariot ett amerikanskt system med sjukförsäkringar till höga kostnader med stor andel av befolkningen som helt enkelt inte har råd. Låt oss hoppas att det inte hamnar där, men frågan tål att tänkas på.

Sex på alla fyra, roligast så!
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
det blev väll inte någon skatt på bilförsäkringen.?

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Jahap där ser man. Inte visste jag att trafikförsäkringen skilde sig åt mellan åldersgrupper.

Mvh
Mikael
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
De skiljer ju ingenting förutom att för en ung person är ju försäkringen dyrare och därför slår mycket hårdare vid en ev skattepåläggning.
Tycker de är fel att man bara tar en procentsats för alla,de blir ju sånna enorma skillnader...
Men visst,unga förare orsakar ju oftast mer skador än äldre....
Då är de i så fall bättare att lägga in en högre självrisk vid ett ev olycksfall...då dras ju iaf inte alla med.

Nä,tycker politikerna är ute å cyklar nu igen som så många gånger förr.
Den 7juni kommer ett beslut att tas av riksdagen. Som det ser ut kommer det att träda i kraft 1 juli. 32% av avgiften på trafikförsäkringsdelen kommer det att bli som premiehöjning.
Jobbar på ett försäkringsbolag så man får löpande info med tanke på att vi får ta had om alla "problem" efter beslutet är taget!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.