AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.471

Det kan bli dyrt att ta genvägar i mekandet.

Paap Reeder
Länk

I höstas gjorde jag en noggrann 4-hjulsinställning på V12:an. Kostade dryga 5-600:- vill jag minnas.

Efter några veckor så var jag tvungen att hissa upp frammen på domkraft.

Istället för att göra som man skall d v s lägga i friläge - sänka 90% - lägga i P - och sänka resten så chansade jag och drog istället i domkraftshandtaget under nedfärden allt medan mina 245:or höll vagnen på plats.
Men domkraften rullade inte framåt!!
Resultatet blev att framvagnsbalken gled av domkraften och domkraften tryckte upp parallellstaget mot tråget.
Shit happens ... rätt åt mig.

All lättja och då särskilt i samband med motorfordon är av ren ondo!!

Tände en ny blend 4:a ... tog fram bautaspettet och böjde tillbaka "så det såg ok ut" ... och tänkte att jag får ta en ny 4-hjulare när jag känner för det.

Nu har ytterkanten på VF slitits ner.

Mycket intelligent handlande och allt beroende på att latmasken letat sig in i ryggslutet ... alldeles ovanför kanten på boxershortsen.

Skall imorgon göra en ny 4-hjulare efter att idag ha bytt denna hjälpstyrarm. Parallellstagets hö ände ändrades 4,5 mm nedåt i o m den nya hjälpstyrsnäckan.

Hela kalaset kommer att kosta mig dryga 1 bly som det heter.

Nu hör det även till saken att den börjat ge ifrån sig det berömda skallerormsljudet när den är kall. Blir den varm så försvinner det. Aha! ... tänkte jag - det är Wadels kattar som börjar ge upp.

Nu visar det sig att enligt bilden på länken så har flexiböjen på en av byxrören ätit in sig i värmeskyddet av aluminium mot parallellstaget.
Därav skallerormsljudet under varmkörningsfasen.
Kattarna är fortfarande helt OK ... och där gick det in 18 bly på kontot ... fiktivt vill säga.

MVH /// Paap R
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Första gången jag hör bly = tusenlapp, har du förresten kontakt med wadel?

Mvh
Paap Reeder
Hej rob-t-j72!

Idag är det viktigare än allt annat att ha ett coolt språk ... så jag försöker hänga mé ...

Tänk dig på mitt lokala fik.
Mobilen ringer ... alla tittar upp från sina tidningar ... varvid jag säger: "Jag ger bara 4 bly för däcken!" ... och lägger på.

Fjortisarna tittar förundrande och frågar: "Va heta du?"

"Zeb!" ... säger jag och drar igång V12:an.

Dock ... jag är inte först utan tror det var kaptenlöjtnant som myntade uttrycket.

Jo ibland kontaktar jag Wadel för råd och dåd. Nu kanske senast dock tidigt i höstas.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... nu till det viktigaste:
Var inne idag för en 4-hjulare (nytt uttryck?). Den stod inte en millimeter fel på toe-in efter att jag bytte hjälpstyrsnäckan i går.

Bidde bara 400:- för kontrollen ... så jag ligger ett halvt bly i plus.

MVH /// Paap R
Paap du bor ju i Västerort. Vem gjorde 4-hjulsinställningen åt dig?
det undrar jag med :)
Paap Reeder
NB Gummi på Birger Jarl 108 .... 08- 15 85 58

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.