AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.925

Har min kompis blivit lurad?

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Kompisen kommer och berättar att han sålt sin bil vilken legat ute på blocket i några veckor. En kille från norrland ringer och frågar om bilen. Killen har en farbror i Göteborg där bilen finns som kan ta en titt på den. När farbrorn kollat in bilen ringer killen från norrland och vill köpa den. Han sätter in hela köpesumman på 62 000 kr på min kompis konto. När kompisen sedan ska överlämna bilen till farbrorn som skulle underteckna med norrlänningens namn så visar det sig att bilen ska stå på norlänningens thailändska flickvän. Farbrorn skriver in hennes uppgifter och dessutom ska bilen ställas av.

Finns det någon risk för min kompis nu? Kan det bli så att ägarbytet inte går igenom om det visar sig att den thailändska tjejen inte finns eller bestrider att hon har köpt bilen? Vad händer då?
Man undertecknar väl aldrig nåt med nån annans namn? Sen så bör han ju ha nån form av fullmakt också skulle jag tycka att han får köpa en bil i den thailändska tjejens namn.

Tjejen hade hon ett svenskt personnummer? Isåfall är det kanske inget problem egentligen men jag skulle sålt bilen till "farbrorn" sen får de lösa ägarbytena mellan sig själv bäst de vill bara du får pengarna och att "farbrorn" har legitimerat sig.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Håller med om att det är så man bör göra men kompisen var väl för sugen på att få sin bil såld. Det fanns ett svenskt personnummer på tjejen så man får hoppas att det stämmer.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Be han se till att ägarbytet sker bara, att det skickas till vägverket. Pengarna har han ju fått. Nä, jag skulle inte vara så orolig. Däremot hade jag nog tagit legg på gubben om något skumt skulle inträffa.

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ingen betalar för en bil och sedan inte köper den. han vill väl kunna sälja vidare den en vacker dag? 62000 kr är för mkt pengar för att bara lägga ut och sedan strunta i.

Det kanske är så att han vill ge sin tjej en överaskning, födelsedagspresent eller liknande. Det behöver inte vara ngt skumt.

__
Bilblogg:
Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Låter lika skumt som rubriken anger. Kolla regnumret bara.
Mvh
Asken
Förstår inte problemet om din kompis fått fullt betalt för bilen samt kvitto på försäljningen skrivits.
Am
569
Ambush
540i/6-94
Problemet är ju om dom inte genomför ägarbytet. Då kan man få en massa skojiga p-böter osv. Dock kan man ju då hämnas och anmäla bilen som stulen och strunta i att betala skatten så den får körförbud.
Huvudsaken att Du fått pengarna iaf.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Som vanligt ska man ALLTID posta ägarbyteslappen själv när man säljer en bil, så behöver man inte bekymra sig sedan.

///MVH Hasso
Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Blir det strul finns det säkert någon halvskum bilskrot som kan tänka sig att skrota bilen i vägverkets register för en mindre penning....

Jag tror inte han får problem på en så pass dyr bil, det hade varit en annan sak om det var ett skrotvrak för 1500 spänn.

Mvh Johan
do
162
dopamin
530i Touring -07
När jag sålde SAABEn så skrev gubben bilen på sin son (som var 10 år). Tyckte det var märkligt förståss men jag fick alla pengar och var nöjd med det. Ägarbytet postade jag själv. Kanske hade han skattmasen i hälarna, vad vet jag. Jag har inte fått några problem iallafall efter ägarbytet.
Ambush:

Strunta i att betala skattenv ar ju smart...
Det går direkt till kronofogden så då får nog betala den i alla fall.

Enklast är ju att ställa av bilen så slipper man även att betala TFF.
Efter alla bedrägerier är jag mycket tveksam till att få in pengarna direkt på kontot. Du har ingen aning om hur pengarna hamnade där, om de löste in en check som saknar täckning direkt på ditt konto kommer du att bli återbetalningsskyldig. Jag säger inte att det är så i det här fallet men man får vara mycket försiktig och hela upplägget verkar mycket suspekt.
..och hur "löser man in" en check utan täckning då??
Då tar det stop på en gång, det är inte 70 talets postgång med checkar (har nån mer än min Morsa checkar nu förtiden btw??) som gör att det kan komma surt efter

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
"mottagarbanken" får sina pengar först när checken kommit fram till "utfärdarbanken".
Det kan dröja 3-4 bankdagar innan banken som löst in checken fått sina pengar.

Det man får i handen när man löser in en check är ett förskott.

Det finns ingen som helst anledning att acceptera en check idag.
En ev köpare får ta sig besväret att köpa en bankväxel istället.

te
303
ted81
BMW M3 E92
cash is king..... då är det aldrig några frågor.

det där med att skicka in papprena är ju lite olika hur man ser på det, jag kämpade i 4månader med att få papprena till en av mina bilar.
Det handlade om en del pengar och vi kan väll avslöja så mycket som att jag tog lagen i egna händer för att få papprena .

skickar hellst in papprena själv efter det.

var föresten en liknande händelse nyss då jag köpte en 535i -87 här på powerbörsen ...
det tog 3veckor för idioten att skicka in papprena , efter 2 veckor undra jag va fan han syssla med , då ställde han av bilen ! ! ! ! ! men nu är bilen min iaf.

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
dopamin: det kanske inte var så bra att låta gubben göra så? Det finns otroligt många barn idag i sverige mellan ca 15 - 18 år som har jättestora skulder pga föräldrar som skrivit bilar på dom och sedan inte betalat för sig! Men det är bra att du bidrar till att skuldsätta barn så att inte kan ta lån, få lgh etc. när dom blir äldre!

Nu har det dock kommit en lag som stoppar detta förvarande som tur är...

Min bil
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.