|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
På tyska iof... Länk Finns på engelska nånstans, men jag kommer inte ihåg var. Kommer jag på nåt så återkommer jag. |
|
| skrev ju här tidigare om hur reläerna ska sitta..den ordningen är det på min om jag minns rätt..kan inte kolla så jag säger rätt nu med 100% säker för då jag bytte mina fick jag alla 3 i ljusgrön färg..hade du provat så du får fram ström till reläerna?? så finns det ju nån chans åxå att det är nåt med larmet som hängt sig.. | |
|
ok... har plockar ur all inredning nu och larmet var redan borta.... har tänkt lite på om det kan vara vevaxelgivaren eller något åt det hållet styr den både soppapumpen och så där blir gnista? tack för alla svaren... mvh |
|
|
Värst vad detta skulle vara svårlöst, jag lider med dig. Det skulle kunna vara vevaxelgivaren. Det som möjligen skulle kunna tala emot det är att jag TROR att bränslepumpen skall gå en kort stund så fort tändningslåset ställs i körläge (alltså innan startmotorn drar runt motorn) för att bygga upp trycket. Jag är dock inte säker på att detta gäller just E36. Dessutom kan det ju vara så att din pump faktiskt går en stund, den är ju inte så lätt att höra. Eftersom det inte var fel på själva datorn som jag trodde från början så skulle du kanske ta och dra in bilen till något ställe som kan läsa ut felkoder. Det finns en möjlighet att det skulle kunna ge en ledtråd. |
|
|
hmmm jo men jag e säker på att inte pumpen går.... det e nog bäst att ta den till något ställe som kan läsa felkoder... mvh |
|
|
Jag är nu helt säker på att pumpen skall gå en kort stund (kanske 200 millisekunder eller så) så fort tändningslåset ställs i körläge. Åtminstone är det så på E36 325 årsm. 93 och framåt. Med största sannolikhet gäller detta din bil också. Är du säker på att så inte är fallet så låter det som om datorn inte startar. Logiskt sett så bör inte datorn behöva indata från någon givare innan den startar pumpen (det finns väl ingen bränsletrycksensor på Motronic 3.1 system?). Chansen är alltså tyvärr stor att de inte får någon kontakt med datorn när du väl har dragit bilen till en verkstad. Har du mätt att datorn får både spänningsmatning och jord? Jag hade gjort det först annars |
|
| när prova du mäta strömmen på kontakten till pumpen?? för den ska ju mätas direkt då tändningen slås på..för är det inte så att strömmen bryts till pumpen om man inte startar bilen,med tanke på det som fartoflakt sa..är så fallet så är det väl din pump som gett upp hoppet..eftersom du bytt styrboxen å reläerna.. | |
|
hmmm jag har mätt när jag satt på tändingen ingen ström... har mätt så den boxe e jordad och det är den... har redan bytt pump sen detta börja klabba men det hjölpte inte heller... mvh jimmy |
|
|
Mäta på pumpen känns inte relevant om du vare sig har gnista eller spridarna öppnar. Boxen är alltså jordad, men får den matningsspänning? |
|
|
det har jag inte mätt i nu.... vilken av dom nummerna på boxen på länken ovan e det jag skall mäta vet du det? mvh |
|
|
intressant tråd... jag har lite startproblem med min 325a. fast min startar alltid, dock nästan varje gång på 3e eller 4e försöket... har den stått i någon timme och har varit varm, så är den nästan omöjlig att starta. vi kanske har lite av samma problem... jag har inte hittat någon lösning än, men jag hojtar till om jag gör det! |
|
|
Gott.... skall ta tag i min nästa vecka får väl lämna in den eller nått =) hör av mig när jag vet vad felet var... mvh jimmy |
|
|
Jag har typ samma fel på min 325i-88. Hade bilen inne på vekstad i veckan. Han konstaterade att det bara var pumpen som var sliten så han beställde en ny och fick igång den. Bara de att pumpen dör efter en timme ungefär,har den 4 pumpen i nu =(...Pumpmotorn fastnar i ett klickande läge och när jag tvångsmatar den med 12v så kan man få i gång den efter mycke jucklande från plus-minus-plus-minus..... jag har ett gammalt larm i som är inkopplat,dioden i larmdosan lyser så kan ju vara det som spökar, som någon skrev. Blir galen på min bil snart!! HJÄLP någon! |
|
| Tjenare. jag Fick ett likadant problem när jag skulle chippa min 318is. Lämnade in bilen på BMW och dom sa att styrboxen hade pajat. Fick sedan reda på att immobilizern hade spärrat strömmen till bränslepumpen. Provade att dra ström direkt från batteriet till pumpen men den ville inte starta då heller eftersom gnistan uteblev =) | |
| jimmy: fick du reda på vad som var felet?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.