AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.893

bränsle problem. bmw 325 92a pumpen går inte...

Sida 1 av 2
ji
19
jimmy_a20
bmw 325
e36 92a
hej jag har en bmw 325 92.
när skall starta den så går inte pumpen....
har bytt relä och kollat så inte kabeln till pumpen var skadad...
men det finns fortfarde ingen ström till pumpen va kan felet vara?
kan det ha något att göra med boxen?
eller något annat man kan kolla?
mvh jimmy
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ingen ström till pumpen eller är det så att pumpen inte går?

Har du mätt spänningen vid pumpen?

Har du tagit loss pumpen och kopplat på spänning direkt på pumpen för att se om den verkligen fungerar?

__
Bilblogg:
Länk
ji
19
jimmy_a20
bmw 325
e36 92a
japp har mätt ingen ström till pumpen..
nä har inte tagit av pumpen och kopplat ström direkt på pumpen..
men e där ingen ström i kontakten som man sätter på pumpen så borde det väll vara något annat som e galet?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Hmm... låter nästan som om du har kabelbrott. Kontrollera så att det kommer spänning till reläet. Finns det spänning till reläet men inte till pumpen så måste det ju finnas ett brott ngnstans där i mellan.

__
Bilblogg:
Länk
ji
19
jimmy_a20
bmw 325
e36 92a
ja precis men brygar jag reläet så går pumpen men den e skit svår startad...
om det e någon signal till reläet som inte kommer eller något...
har testat reläet i en annan bil trodde det va det som klabba fast det va nytt men då gick det....
Ja
63
Jampman
325i coupe -93
vilket relä bytte du..bränsle eller huvudrelä??
ji
19
jimmy_a20
bmw 325
e36 92a
vet inte vilket det va.... det satt tre relä brevid säkringsboxen dom bytte jag..
ett vitt ett blått och ett orange.
va det dom det?
tacksam för alla svar =)
mvh
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Dessa tre? ---> Länk

__
Bilblogg:
Länk
Ja
63
Jampman
325i coupe -93
jimmy_a20...jo dom tre är rätt..en är bränsle relät en huvud och den tredje är väl till lamdan om jag minns rätt..brukar vara huvud eller bränslerelät som spökar..kan ju åxå vara pumpen som är slut,fast den går så pumpar den dåligt..
ji
19
jimmy_a20
bmw 325
e36 92a
men det e ingen e36 på dom bilderna.... det e väl en e30....
ji
19
jimmy_a20
bmw 325
e36 92a
ingen som vet vilken ordning dom skall sitta så jag inte har satt dom fel...
ji
19
jimmy_a20
bmw 325
e36 92a
Bild på säkringarna på bilen.

Länk
ji
19
jimmy_a20
bmw 325
e36 92a
va ute nu och bygla över så pumpen gick hela tiden men den starta inte ändån... precis som inte spridarna öppnar... tog och kolla om där va gnista med men det var där inte heller..... vad fan kan problemet vara....
där sitter ett larm på bilen me men det har aldrig fungerat sen jag köpte bilen.. kan det vara det som spökar?
Ja
63
Jampman
325i coupe -93
har för mig att om dedär var från din bil så ska du bytta plats mellan orange och den vita.
ji
19
jimmy_a20
bmw 325
e36 92a
ingen som har någon ide?
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jag har en idé men det är ingen rolig läsning: ECU:n har lagt av. Det är motorstyrenheten som jordar ner reläspolen så att drivströmmen släpps på till pumpen. Datorn öppnar även injektorerna och försörjer tändspolarna.

I ditt fall tyder allt på att datorn inte fungerar som den skall efter som du har alla symptom. Ett fel jag har stött på innan är att datorn inte har fått jord (inte på BMW dock utan på Ford). Mät med mulitmeter så att du har ordentligt med spänning mellan chassiet på datorn och pluspolen på batteriet. Dra ut och sätt i den stora kontakten till datorn några gånger, har du tur är det ärg på kontaktblecken men det är ett långskott.

Sök på nätet efter pin-outen på kontakten så du kan mäta att datorn får matningsspänning när tändningen är påslagen.

Du skulle kunna släpa bilen till en verkstad och be dem köra en diagnos på bilen men troligen får de inte fram något eftersom jag misstänker att datorn är helt död.

Det behöver inte vara så illa, när min dator brann upp så hittade jag en på skroten för någon tusenlapp.

Stort lycka till!
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Förresten: Finns det inte någon funktion på den stora datorn där man måste knappa in en fyrsiffrig kod för att bilen skall gå att starta? Du har inte kommit åt något där?

Ang. larm: Normalt brukar en immobilizer bara bryta strömmen till bränslepumpen (iaf på så gamla bilar som vi har) men det är fullt möjligt att koppla in den så att datorn blir späningslös istället. Om larmet ändå inte fungerar så kan du kanske montera bort det?
ji
19
jimmy_a20
bmw 325
e36 92a
tack för svaret....
datorn vad menar du med det? e det styrboxen då eller?
eller menar du den i bilen?
för den i bilen har jag tagit bort när jag kopplade in min cd spelare och jag har inte satt dit den igen men jag kunde köra utan den innan iallafall.....
eller det e kanske inte dne du menade? finnd där någon kod på den?
mvh jimmy
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jag menar styrdatorn till motorn. (ECU = Engine Control Unit). Har för mig att den sitter längst upp mot torpedplåten i motorrummet på passagerarsidan.

Har du kört ett tag utan färddator så har den troligen ingenting med saken att göra.
ji
19
jimmy_a20
bmw 325
e36 92a
nu har jag varit och köpt en ny box.... men det hjälpte inte heller, ingen gnista och pumpen går inte.... du har inga nya ideer =)
du har väll en 325? vet du vilken orniing reläerna skall sitta? har en bild här ovanför e dom rätt?
mvh jimmy
ji
19
jimmy_a20
bmw 325
e36 92a
har sökt överallt efter pin-outen men hittar inget =( ingen som vet vilken det är?
mvh jimmy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.