|
|
|
|---|---|
|
Hej, Bytte frambelaegg hos BMW pa min E61 525dA 3 manader sedan, och nu aer det dags foer belaegg bak. Eftersom jag alltid har bytt bromsar skivor och belaegg pa tidigare bilar (volvo, saab och BMW) undrar jag nu om nagon annan gett sig pa och byta bromsbelaegg sjaelv pa nyare BMW's??? Har taenkt och byta ut belaeggen bak sjaelv som ni kanske foerstar, koepa belaegg pa BMW men montera sjaelv. Ni som byter ut belaegg sjaelva tar ni ALLTID av oket foerst???? Jag har alltid bytt belaegg utan att demontera oket (om inte skivor bytts ut samtidigt), men det kanske aer baettre och laettare om man demomenterar oket foerst...???? Mvh marineutter | |
|
Jag har bytt på en 523i-99, det är den nyaste bilen jag har bytt på. Men jag kan inte säga att principen är något annorlunda där än vad den varit på de BMW från 80-talet som jag ägt och bytt på. Sedan är jag väldigt nyfiken på hur man lyckas byta belägg utan att demontera oket. Enligt mig så är det inte möjligt rent fysiskt. Så vida inte vi pratar om olika grejer? Jag har skrivit ett mektips om detta, finns under gör det själv. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Jag antar du menar demontera okhållaren? Det behöver man inte göra, såvida man inte ska byta skivorna. Det räcker att lossa glidpinnarna, använd en 7mm insex (åtminstone på äldre BMW) Mugge: Det går utmärkt att göra så på vissa bilar. Jag bytte belägg (och skivor) på min Audi A6 4,2 - 00 förra helgen, hade det bara varit beläggbyte hade det räckt att lossa fjädern som håller beläggen. Se hur det ser ut här: Länk - imponerande lätt! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Här är ett mektips på hur man byter på E39, Länk där måste oket ner. Det var en annorlunda konstruktion på Audi, hade inte sett det tidigare, verkar dock rätt smidigt. Tittar man på hur det ser ut på en E61 525dA -04 så är det samma princip som äldre BMW Länk man får heltenkelt lossa på oket. Det är dock inget större problem. Det är 2 skruvar som behöver lossas, inget att bekymra sig över egentligen. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Tack foer info och bilder. Ja allt som behoevs foer ett byte av belaegg och demontering av verkar vara 7mm insex... Ska kolla pa realoem.com och se om det ser likadant ut. SKa man alltid byta ut foerslitningsgivarkablen??? Varfoer. Bilen indikerar just nu att bromsarna aer slitna. men sjaelva kabeln blir vael inte 'utsliten'...??? |
|
|
Har slitagevarnaren löst ut måste man även byta kabeln BMW CS #5139 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.