AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.118

Besiktade idag, fick anmärkning på felaktiga avgasvärden.

Kl
60
Klintan
320i -90
Vad kan vara galet?

CO: 1,6 (0.5)
HC: 159 (100)

CO 2500: 3,6 (0,3)
LAMBDA: 0.90 (0,97-1,03)

Mvh
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Din bil har ett lambdavärde som är låg, det betyder att din motor får för mycket bensin i förhållande till den mängd luft som den får i sig. Dvs att motor får för fet blandning.

Den vanligaste orsaken är att du inte servat bilen på länge, så det är där du ska börja. Byt luftfilter, olja, oljefilter, och tädstift. Har du sportluftfilter kan det mycket väl vara orsaken.

Börja med detta och låt sedan en verkstad mäta bilens avgasvärden efter att du varmkört bilen ordentligt.

__
Bilblogg:
Länk
Kl
60
Klintan
320i -90
Har nyss servat bilen.

Kan lambdan vara dålig ?
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Kolla upp lambdasonden, tändkablar och att avgassystemet inte läcker...

Och precis som Mugge säger: varmkör bilen alltid innan en besiktning, avgasreningen fungerar inte förrän bilen är riktigt varm!

_____Vraum!_____
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag tror inte att det är något fel på lambdan. Enligt lambdavärdet hos bilprovningen så får bilen för lite syre i förhållande till den mängd bensin som ska förbrännas, vilket gör att dina övriga avgasvärden blir fel, pga ofullständig förbränning.

Jag tror att det är bilprovningens utrustning som mätetlambdavärdet som står på pappret och inte din bil.

Det är ngt som lurar motorn till att tro att den får i sig mer luft än vad den verkligen får. Så jag skulle börja kika på bilens LMM. Men om den felar borde det nästan ge andra symptom också.

Har du några andra symptom? t.ex effektförlust, orolig tomgång, onormal förbrukning, drar bilen olja, ryker det ovanligt från avgassystemet?

__
Bilblogg:
Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
oljeförbrukning och att bilen ryker har givetvis inget med lmm att göra men det är symtom på saker som kan ge fel avgasvärden.

__
Bilblogg:
Länk
Kl
60
Klintan
320i -90
Den tar ingen olja och ryker inget onormalt men tomgången är lite orolig ibland, den tar strax under litern per mil
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag misstänker LMM eller annan givare i insuget.

__
Bilblogg:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.