|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har haft lite olika BMW och nu senast en e34 525 tills nån stal den. Nu ska jag köpa en ny och har blivit lite sugen på 540 istället. Då jag tror att fler 540 haft seriösa ägare tror jag att ägandet kan vara lite billigare än en slit och släng 525. Dock är jag oroligt för motorn och övrigt extra utrustning samt bensin kostnaden. Hur är det med den saken? Försäkringen är typ samma så det är inget problem. Jag far mest runt i stan med bilen och långturer med släp då hojen ska luftas. Därför busar jag inte så mycket med bilen på stan vilket borde leda till skaplig förbrukningen. Nå hoppas ni fattar och säger hur jag ska göra. Är 540:in bara lite dyrare så blir det en sån. Man ska ju ändå ha en fungerande ac och skinn... VSB R-T | |
|
540 är ganska mycket dyrare än en 525 i det mesta. Försäkring Bensinförbrukning Reservdelar Service Allt detta är dyrare. Jag tycker att det är värt det, men har du begränsad kassa så köp ingen. |
|
|
Jo man vill hur mycket dyrare. Vilka reservdelar är dyrare? och hur mycket dyrare. Får man en chock eller är det vanlig panik som alltid hos bmw handlaren. Cashen läggs ju på hojen. VSB R-T |
|
|
bensinförbrukningen är typ 1.15 Blandad körning Bara landsväg omkring litern i stan minst 1.5 liter De flesta reservdelar passar bara till 540, sök på mekonomen, bmw eller, bildelsimporten för att se vad vanliga reservdelar kostar. Storservice kostar ca 6000:- oljeservice 1500-2000 Försäkringen beror ju på din ålder och var du bor. |
|
|
"Dock är jag oroligt för motorn och övrigt extra utrustning samt bensin kostnaden. Hur är det med den saken?" Om du kollar upp att den verkar schyst enl beg-guiden innan köpet så bör det inte bli så dyrt. Är den nyservad, skattad och besiktigad och du kör problemfritt ett år, då blir det inte så mycket dyrare på ett år förutom bränslet då. Ska du ha bilen länge kan det nog bli dyrt. Ska du ha den kort tid så spelar det nog ingen större roll. Jag hade min 540 i ca 3 månader, så för mig kostade det inte spec mycket mer än 540. Och jag ångrar inte att jag köpte den, snarare tvärtom ångrar jag att jag sålde den :( Jag hade dock varit väldigt noga med att kolla upp växellådan om det är en 93a med "gamla" lådan. När jag kollar annonser med dessa bilar så vill jag gärna se att lådan någon gång är renoverad om bilen gått längre än 20000 mil iaf. |
|
| "Jag hade min 540 i ca 3 månader, så för mig kostade det inte spec mycket mer än 525" :) | |
rsarits |
De enda slitdelar som är dyrare än på 525 är bromsdelar (större skivor och belägg), servicekostnaden är något dyrare, (fler tändstift, mer olja) I övrigt så går motorerna väldigt långt, V8 på E34 har inte VANOS, drar därför lite mer bränsle än de senare 8:orna, men är i gengäld väldigt väldigt driftsäkra, jag har i min närhet tre 530/540 E34 som gått väl över 30.000mil utan problem. Åker du mest i stad, så tycker jag du skall behålla 525an av ekonomiska skäl, åker du mest landsväg skall du absolut byta till 540 med automat, vid laglig landsvägskörning drar den under litern. 530 och 540 med automat är mycket högt växlade, 530:n varvar bara 3800varv vid 200km/h, 540 ganska lika. |
|
rsarits; M62 sörplar ca 1dl mer än M60 så det stämmer inte att E34 V8 är törstigare E39 V8, Tyska AMS uppger dessa siffror; 540i/6-94 12,8l/100km, 540i/6-99 (med M62Tü) 13,2l/100km, skillnaden mellan 540iA är stor en -93: a drog 13,4l mot 14,8l för en 540iA-96 med M62 motorn utan vanos, att M60 är hållbar håller jag dick helt med om=) 540i/6 har 0,83 i utväxling på högsta växeln (alla andra manuella E34 har 1,00) jämför med 0,79 på 540iA, övriga automat E34 har 0,74 utom 518i/525td som har 0,72. Jag tror inte generellt att 540i är bättre omhändertagen än 525i tyvärr, jag har sett många risiga 540i majoriteten automat men även 6vxl (i Sverige) läs av hur annonserna är utformade det avslöjar en hel del om bilen, och för att slippa få bilen stulen köp en byggd jan-95 eller senare, dom försvinner INTE, tro mig min sålda #794 klarade sig tack vare EWS II startspärr, och då var ratten söndersågade för att få bort rattkryckan(; Stephan |
|
|
Att det är dyrt att äga bil är en självklarhet. Det är skillnaden mellan 525 och 540 som är intresant. 2 extra tändstift är inte så farligt. Nån liter olja till är heller inget. Och lämnar ju inte iväg den för service så det är ju ingen skillnad. Då är soppen kvar. Om skillnaden är 0,3 liter milen så blir det 5400kr på 1500 mil om soppan kostar 12kr/l. Hmm. Vad kostar en låda att laga? VSB R-T |
|
|
Ninja; 20 kakor, köp en som regelbundet har fått oljan bytt, säg ca var 8000mil eller en med renoverad låda om inte räkna med att behöva lägga ut 20tkr eller plocka ner bilen, OBS gäller 540iA. Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.