AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
610

lokalisering av problem med motorbromsen

Ta
33
Tamm
535i, -89
Vad finns det för olika defekter som kan bidra till att motorbromsen inte alltid går in som den ska?

/Tamm
FredricF
Motorbromsen? Förvirring!
Kan du specificera lite mer?
/Fredric
Ta
33
Tamm
535i, -89
Motorn hänger kvar i varvtal även efter att jag släppt gasen och "ekonomi-nålen" går inte till noll som den ska göra såvida inte varvtalet är alldeles för lågt. Även om jag växlar ner flera steg så går inte "ekonomi-nålen" till noll & därmed ingen motorbroms
FredricF
Aha!
Tomgångskontakten (eller vad det heter) kanske? Jag menar alltså den där switchen som känner av att man släppt gasen och spjället är stängt.
/Fredric
Ta
33
Tamm
535i, -89
Ok, var sitter den och är den vanligt att den går sönder? grejen är att det är isåfall bara glappkontakt i den iom att den funkar perfekt en stund ibland och kan sen plötsligt bli dålig igen och sen bra igen en stund... & så håller det på.... Vad kostar en sådan? All information uppskattas!
FredricF
Jag har ingen aning om hur en 535 ser ut under huven men kontakten sitter oftast på spjällaxeln och ser ut som en lite svart plastklump med en sladd in i. Sitter det nåt på spjällaxeln är det nog den.
Realoem Länk verkar vere nere just nu. Där är annars ett stället titta på och där står ju också priserna i USD så man kan få en uppfattning om vad prylarna kostar.
/Fredric
Ta
33
Tamm
535i, -89
Jag vet vilken du menar om kontakten heter är impulsgivaren. Den kontaktens plasthölje är faktiskt mkt avnött så det skulle kunna vara en skada i den. Detta ska kontrolleras imorgon med multimeter & en bra vän... Till vår hjälp har vi Haynes guide där det står vad för värden som den ska ge i multimetern. Och av det jag har läst så ska guiden tydligen kunna avgöra om det antingen är fel på impulsgivar-kontakten eller på hela kabelhärvan....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.