AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.373

Vad orsakar att framvagnen blir lätt i högre farter?

Pr
89
Pre_Z
318i Touring -04
325tds -95
Har suttit m3 chassie i min bil, men bytt dämpare och fjädrar, sänkt 50/20.
gasdämpare runtom, dock mjukare fram(sachs advantage) och hårdare gasdämpare bak, krängninghämmarna är m3.
tycker ju att min bil ska ha stabilitet på vägen upp till toppfarten?
vid högre hastigeter tappar jag lixom kontakten med vägen fram och den känns då vinglig och extremt känslig i styrning.
har m3 front, och tycker ju att den ska hjälpa till att trycka fronten närmare vägen i högre fart, men icke det.
trodde först den var för stor camber vinkel(pga sänkning) justerat det till i princip 0 grader. men ingen skillnad. bilen känns förövrigt bra i lägre hastigheter.
kan det bero på att fjädring/dämpningen är för mjuk?
blir snart tokig...
Vinglig vid nedfjädring ? eller hela tiden på jämn väg ?

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
Pr
89
Pre_Z
318i Touring -04
325tds -95
jag tycker den känns vinglig på rak jämn väg hela tiden.
har en aningen glapp spindelled, den inre på länkarmen, men att den ska orsaka detta har jag svårt att tro, känns som att framändan på bilen lyfter ju fortare det går lixom. men spindelleden ska bytas innan helgen, får väl se om de blir skillnad.
Styrlederna, är de okej? Glappa styrleder kan göra att bilen känns vinlig, ungefär som att ratta en ett gammalt segelfartyg i hård sjö :)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Pr
89
Pre_Z
318i Touring -04
325tds -95
nja, tror inte dem e glapp inte. + att bilen är besiktad för en vecka sedan, enda dom klaga på va just spindelleden fast dom bröt å grejja väldigt länge under bilen(kanske just för att de e bmw;) )
Visa användare
278
finnen318is
E30 318is-90 (Nr1 Krockad)
e30 318is-90 (Nr2)som används nu.
ursäkta inhoppet..

kanske skulle helt enkelt kunna vara downforcen.. har du ingen läpp på m3fronten? det kanske inte räcker med bara fronten. det börjar ju bli bra mycket luftmotstånd i farter +200

mvh:jani

Mvh:Jani
(Team FF Survival)
Tänkte först att det kunda vara självstyrning pga sänkning , men en BMW ska inte vara vinglig vid 200Km/h med M3 front eller inte , om du inte har en jätte vinge på bagageluckan ?

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
Visa användare
278
finnen318is
ne det har du rätt i fan.. min is va fan inte vinglig och jag hade inte ens isläppen.. men det var min tanke, obalans i aerodynamiken. det jäävligt känsligt i höga farter.. kanske tänkte för mycket racebil där..

ha det!

(Team FF Survival)
Pr
89
Pre_Z
318i Touring -04
325tds -95
nog har jag tänkt att de kan vara aerodynamiken, har läppen på fronten.
men jag får dessa symtom i 150 och uppåt, kan inte ha något med bakvagnen att göra då?
har ingnen vinge på bilen iaf.
Visa användare
278
finnen318is
kanske e som krister andersson misstänkte, du tror inte det ska va så då? jag menar isén kändes alldrig farlig men den blev "känsligare" i styrning i höga farter, nästan alla bilar blir väll det..

(Team FF Survival)
Pr
89
Pre_Z
318i Touring -04
325tds -95
nja tror inte det ska vara så, visst blir alla bilar lite mer instabila i högre farter, men inte på det viset min är, jag vågar inte köra fort iaf. har haft en e34 förut= tung bil. då hade jag kassa styrleder, men den gick klockrent i höga farter, kändes som man låg och gled i 200.
men har även funderat på om de kan bero på att framvagnen reser sig vid gaspådrag pga högt vrid, ca 350-400 nm?
Visa användare
278
finnen318is
då måste det väll vara mjuk rumpa på bilen? man har ju sett väldigt trimmade bilar sticka iväg utan att "stegra" sig.. dina bakre dämpare är kanske inte hårda nog? hoppas du löser det!

(Team FF Survival)
Pr
89
Pre_Z
318i Touring -04
325tds -95
ja, jag vet inte, tycker den känns rätt så hård bak, men kanske inte nog.. ja de blir väl att leta efter fel, och prova lite olika inställningar.. skulle gärna vilja ha coilovers fram.
NF
440
NFd
325im -87
Har du kollat att inte något stötdämpargummifäste glappar bak.
Glappar stötdämparstången axiellt 5-10mm på ena sidan bak
blir bilen ostabil och tråkig att köra i högre farter.

Nisse
Pr
89
Pre_Z
318i Touring -04
325tds -95
ja, skulle ju kunna vara det, men då jag bytte dämpare bak, var det då inge större fel på dem (3 månader sedan)
Nu till ett fel som jag endast en gång har stött på .

Framfjädrarna ( Progressiva ) + felaktig ( inte anpassad stötdämpare ) kan ge ett väldigt konstigt väg uppträdande .

Syntomen som var en bil som var väldigt orolig i hög fart + svajade till innan fjädringen blev fast .

Vi bytte framfjädrar på denna bil till orginal M-sport , satt Eibach fjädrar med gula ställbara Koni.

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
Pr
89
Pre_Z
318i Touring -04
325tds -95
ok, ja jag vet inte, men ska prova byta spindelleden så fort jag har tid, innan jag vågar säga att de är stötdämparna, men det verkar ju lurt...
synd bara då de var ganska dyra..
Varför har du mjukare dämpare fram?
Visa användare
278
finnen318is
drifting kanske? man får tydligen bredställsbeteende på bilen. jag har för mig att jag läste det för några år sen på någon driftingsida.

(Team FF Survival)
Pr
89
Pre_Z
318i Touring -04
325tds -95
var inte meningen att det skulle bli mjuka dämpare fram, lejde bort bytet av dessa, och han satte dit sachs advantage, skulle väl haft sachs performance ist. men men... drifting he he, ja nog går det att drifta med bilen nog=)
Pr
89
Pre_Z
318i Touring -04
325tds -95
jo förresten, bytt spindelled och ställt in cambervinkeln på nästintill 0 grader.
bilen blev bättre, men inte fullt bra, så jag tror nog det beror på dämparna.
man skulle ha fått tag på ett par hårdare.. hmm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.