AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.587

Byte av pitman arm, bra link.

Transocean
Länk

Bytet skulle inte tatt mer än 35 min bägge sidor om inte jag lossat (läs dratt den första bulten åt fel hål) vilket resulterade i en bult i två delar. Fick då besöka närmaste skroten där en donatorbil hittades och en pitman arm bult urskruvades...gratis förresten!

Jag köpte piratdelar från mekonomen del nr. 09-60856. Den kostar 772.50 i sverige på mekonomen .se och 141.00 i Norge på mekonomen.no

Med lite rabatt fick jag prutat ner delen till utroligt låga 106.00 Nok!!!! D v s 212 Nok för bägge sidor. Dom måste ha fel pris på delen....waarwest.se t ex tar 560 per stk.

Bilen då? Mindre spårkänslig helt klart! Nu återstår silentblockbytet och bägge styrled. Det kommer flera helger...
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Tjena,

Jag har en gnisslande och gnekande bakvagn som jag misstänker kan bero på dåliga pitman armar. Köpte du dessa i Norge, eller kunde de skicka delarna till Sverige och vad kostade det i sådana fall...?

Olle D
Transocean
Tja Olle, jag köpte från Norge eftersom jag bor här men även p g a det löjligt låga priset (tror att varan kan ha blitt felprisad). Mekonomen i Norge lagerhåller väldigt lite själva, det dom gör är att du beställer en del och den skickas från Sverige samma dag, sen hämtar du dagen efter. Att dom skulle skicka till sverige bedömmer jag som osannolikt p g a att du kan ju köpa delarna direkt från en svensk mekonomen-butik.

Sen att det gnisslar och gnekar från bakvagnen beror troligtvis på nåt annat än pitman armar, min låter också från höger bak och det enda som kan låta på min bil efter att både silentblock och pitman arm är utbytta är stötdämparna, dom byttes för 3 år eller 9000 mil sedan, dock utan att montera nya gummi- och andra detaljer runt dämparen Länk

(tänker på nr. 2,3 12 och 13 på bilden).

Nu är dämparna slut och vid bytet för tre år sedan såg ovannämnda detaljer inte fräscha ut så förklaringen varför en omgång Sachs-dämpare ger sig efter så få mil kan nog ligga där.

Men att byta pitman arm rekommenderar jag varmt, det tar 15 min per sida, du behöver en 22 mm hylsa och en 22 mm ringnyckel alternativt en skiftnyckel....

Juha
Transocean
Förresten, om ni skall byta pitman arm så observera att länken som jag bifogade när jag startade tråden (den här Länk innehåller ett sakfel!!!

När han demonstrerar hur stor skillnad det var mellan den gamla och nya delen har han den nya delen upp och nervändt...den ena sidan SKALL FLEXA annars går den inte att montera.... den andra sidan flexar däremot inte.

Juha
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Tjena,

Jag skall hissa upp bilen och undersöka om det är pitman armen som gnäller. Om det skulle vara så så skall jag försöka köpa den i Norge i alla fall, det skiljer ju en #%¤£ massa pengar.

Olle D
Transocean,

Jag bytte på höger sida med originaldel från BMW (runt 750.-) och den skillnad du pratar om fanns iaf inte på delen jag använde. Enligt min kontroll var båda sidorna precis lika, rejält tröga som en ny del borde vara, men inte stum på någon sida.

Hela hemligheten med att få dit armen är ju att hissa upp bakhjulet till den nivån det har när bilen står på marken. När jag gjort det kunde jag skruva ut båda bultarna med fingrarna efter att ha lossat det första med spärrskaft och lika enkelt var det vid monteringen av den nya armen.
Enligt BMW-mekanikern är det också viktigt att dra åt i detta "normal"-läge (minskar kanske distorsionen av gummidamaskerna?)

Mvh
Rasmus
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Jodå, det var pitmanarmen som var kass. Eftersom det inte går att få Mekonomen i Norge att skicka grejor så köpte jag två nya "hundben" på ebay UK för ca 450 kr inkl. frakt (det verkar finnas en hel del pengar att spara om man har tid att handla reservdelar på nätet - hoppas det inte är allt för kass kvalitet bara...).

En fråga till SpeedLover: Det du säger är att man helst skall ha bilen över en smörjgrop eller på en ramp med normal belastning på hjulen, dvs. inte uppallad, när man byter stagen?

Mvh

Olle D
Olle D:

Exakt, det är oändligt mycket enklare eftersom det är mycket mindre spänningar i det läget, bultarna hamnar i princip lodrät när man är i rätt läge.

Hjulet ska vara i sitt normalläge när man drar bultarna. Jag hade min på en 4-pelarlyft fritt svävande och använde en hydraullyft (typ sådan man sätter under växellådor) och pressade bara upp aktuellt hjul. Din metod borde fungera ännu bättre om du bara kommer åt, eftersom min bil lättade från lyften de sista centimetrarna pga fjäderns hårdhet.

Mvh
Rasmus
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Ok, då vet jag. Tack så mycket för hjälpen....

Olle D
Så man borde kunna byta detta rakt av på ok med deras lyft med andra ord?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.