|
|
|
|---|---|
|
Har läst många inlägg om detta. Men inte fått det "ultimata" svaret. Eftersom lådan innehåller drygt 13 liter totalt, och ca 5 liter hamnar i hinken när tråget är bortskruvat. De resterande 8 litrarna som ligger inne i lådan, blandas ju då med dessa 5 nya litrar, inte fan blir väl det ett regelrätt oljebyte. Eller är det tänkt att detta ska ske i omgångar, då blir det en väldans massa trågpackningar. Om jag nu "slår" i 5 liter av min Dexron III, skär lådan ihop då, när den inte blir matad med Longlife. Tilläggas kan...... bilen har rullat 23000 ( enligt mätaren, hm hm ) | |
|
Prata med molle325 han verkar vara en lådguru=gubben i lådan :o) //Thomas Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar. |
|
Lussan |
Ett tips, lossa en anslutning till oljekylaren....starta, tappa ur 2 liter, fyll på 2 liter....upprepa tills oljan ser klar och fin ut! Jo det åtgår en hel del, men det blir rätt rent! Vi gör så på Volvo, brukar funka bra på gamla smutsiga lådor!! V12 = dubbelt så skönt som sex! |
|
Lossa oljekylaren va det ja. Får väl dyka in i TIS å titta efter var den sitter Hur som helst så kommer det nog å bli ett jäkla kladdande. Nåt bra tips Lussan hur jag på ett smidigt sätt , utövar påfyllningsprocessen. Molle 325 vem är det? Om han är lådguru, hoppas jag han läser mitt inlägg. |
|
|
"Eller är det tänkt att detta ska ske i omgångar, då blir det en väldans massa trågpackningar" ÖÖÖh , har nu skruvat fast huve, byter väl packningen endast första gången, vid filterbyte, resterande tappningar via plugg. Kärt ämne det här........Byte eller inte Byte. Hasso säger byt, Molle säger kör, vissa säger si, BMW säger så, vad säger ni ??? Tilläggas bör att lådan växlar som sig bör. Vilket innebär. Mjukt och fint vid normal körning Fördröjning vid kickdown ( 4 till 5 ) Fördröjning vid kall motor |
|
|
strykka: En liten rättelse om vad jag anser om oljebyte: Jag håller på att man ska byta regelbundet enligt ZFs rekommendation dvs byte var 15000 mil på lådor med lifeguardfluid olja (5HP30 och alla grönskyltade lådor + senare). Dexron III – sök för det har vi diskuterat. En 5HP30 kan gå flera tusen mil på Dexron III utan att rasa. Två nyren 5HP30 som gått på dexron III oljor gick 3-4000 mil innan en koppling rasade (Lockupens lamellbeläggning hade lossnat på den ena. Om det var kemiskt eller pga för hög värme pga för låg friktion i oljan är svårt att säga.) Men de två bilägare jag träffade var i efterhand ångerfulla. Det blev utbyteslåda i bägge fall. Dexron III har inte genomgått de hårdare långtidstester när det gäller friktion som de speciella oljorna för slirkopplande lådor har gjort (Lifeguardfluid V och VI för ZF samt Dexron VI för GM). Det är upp till bilägaren att avgöra, men man ska vara medveten att det ÄR en risk med Dexron III oljor. Lägg till att man antagligen måste köra flera tusen mil i ren osäkerhet innan man vet svaret – kommer det att bli ras eller inte, eftersom kopplingarna i så fall förstörs sakta och gradvis och inte över en natt. Personligen tycker jag det är dumdristigt att leva med en sådan risk under så lång tid bara för att komma undan någon tusenlapp billigare med en Dexron III olja vid bytet. Vi talar kring 25 000 kr för en utbytes 5HP30 inkl mont. Kör man på den lådspecifika oljan så vet man i alla fall att OM lådan rasar så är det inte på grund av att oljan inte var anpassad. molle |
|
|
Molle Tackar ödmjukast för ett bra svar, angående Dexron oljan. Kommer att mata min med Longlife olja ;-) Läste en del om TRV ( Tryckreduceringsventil, tror jag det var ) i ett annat inlägg, där du hade mycket bra synpunkter. Om jag lämnar bilen till en BMW firma för oljebyte+ filter, är det då läge för byte av denna TRV, till den uppdaterade. Å andra sidan byts ju inte plastkulor, så det kanske är förkastligt. Ser fram emot ett bra svar. Mvh Krille |
|
Ug-Lee |
När vi ändå är igång med olja. Jag tycker min låda har börjat växla lite hårdare, så jag tänkte kolla oljan, så det inte fattades, iväg till verkstan å hissa upp. När mekanikern skruvar ut pluggen som sitter i själva plåtsumpen, sitter i en fördjupning ca 40mm upp så forsade det ut olja, han fick dit den snabbt som f-n. det fattades aså inget. men hur kommer det sig att det var så mycket förmycke? eller det skall inte kollas så? |
|
Oljan kanske var för varm??? Tror att man ska byta den när den är runt 50 grader? //Thomas Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar. |
|
|
Japp så är de. Lådan skall hålla en viss temperatur när nivån kontrolleras, annars rinner de över även om nivån egentligen är för låg BMW CS #5139 |
|
|
Lämna Bilen med låda till BMW och låt dem fixa det. Det är prisvärt och du får en goare bil. De har inga fantasipriser på såna här jobb, snarare tvärt om, det är direkt billigt där, så jag vet inte varför Du tvunget vill göra det själv?. Det är bara dyrt hos andra, som menar/påpekar att BMW har dyra/dyrare verkstadspriser (det har de, när de inte har fasta priser, vilket de har på 7:orna, men andra verkstäder har 0 koll på fast pris till dessa bilar och då blir dessa mkt dyrare med service/reparation). /S |
|
Ug-Lee |
Problemet är inte priset, det är att få dit bilen på morronen sen hämta den på kvällen, dessutom ligger tösens dagis på fel hål i förhållande till bmw. därför väljer jag att göra det själv. |
| Hade ni motorn igång när oljan forsade ut??? (den ska vara igång när man kollar nivå) | |
Ug-Lee |
Nä, motorn var inte igång, bilen var nyligen körd så den var varm oxå. |
Ug-Lee |
Skall den även vara igång för oss som får kolla oljan underifrån? för vi har ju ingen sticka i motor rummet? |
| JA, alltid motor igång, kör igenom växellägena och lägg den i N eller P o kolla nivå. | |
|
och stäng inte av motorn före pluggen är tillbakaskruvad igen annars blir det en liten fors igen. ' bäst att mäta tempen med digitaltermometer om man inte har diagnos. 30-40 grader är ok. molle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.