|
|
|
|---|---|
|
Har bestämt mig för att byta till en Alpine stereo istf orig business (ipod/icelink funkar inte). Jag kommer FÖRST att sätta in nya högtalare fram och i baksätet (2-vägs DLS). Kolla att allt fungerar. SEDAN ta ur det gamla steget och montera den nya huvudenheten. SIST, i sommar eller så montera en nytt slutsteg + baslåda. Min fråga är, om jag inte vill dra om alla kablar, kan jag tills vidare bara "koppla ihop" kabelpaketen från det gamla steget? Jag vet att det finns färdiga adaptrar för en ny huvudenhet men hur är det med de kablar som går in och ut ur förstärkaren? En koppling är 12 pinnar, 6 per rad, ingående från stereon tror jag, den andra är 26 pinnar, 13 per rad, utgående till högtalare och? Hur kan jag koppla ihop dessa på bästa sätt?? Nån som har råd? /Touchdown | |
|
Hej! Vilken av Dina bilar? Carl |
|
|
e36:an /Touchdown |
|
|
Om du har HiFi-systemet så är det enklast att skaffa en adapter, typ Länk , och då kopplar du in nya stereon bolt-on och byter högtalarna. Då kör du systemet tills vidare med gamla slutsteget. Sedan när det dags för nästa etapp så river du ut gamla steget, sätter in det nya steget i bak med nydragna lågnivåkablar från nya stereon och sedan skarvar på, om du inte kan placera nya steget så du når kablarna, de befintliga högtalarkablaget från nya steget (om du orkar dra nya högtalarkablar hela vägen från nya steget till alla högtalare). |
|
|
Hej! Tillägg: Det nya steget måste ha delningsfilter, eller så får Du skruva in det separat. Carl |
|
|
Det jag funderar på att göra är att dra helt nya sladdar från huvudenheten dit bak inkl lågnivå. Sedan i första fasen bara koppla ihop de nya och gamla högtalarsladdarna och använda de 4*50 watten från stereon tills vidare. Carl, det här med delningsfilter, jag tittar på en DLS RA51 Länk den har delningsfilter om jag förstår rätt. Även stereon Länk har High pass filter samt slutligen så har 2-vägs kitten filter!!! Vilka ska jag använda??? I steg ett utan slutsteg de som kommer med högtalarna och sedan använda stegets eller?? /Touchdown (förvirrad) |
|
|
Du skall använda högtalarfiltren om du skall låta steget driva både fram och bakhögtalarna eller om du är osäker på hur du skall använda delningsfiltren i steget. Det är lätt att skjuta diskanterna......... Här finns lite tips; Länk |
|
|
Hej! Om Du kopplar ihop den nya stereo med det gamla steget behöver Du adaptern enligt Kane's inlägg. Om Du kopplar direkt så går sannolikt gamla steget sönder. Du borde kunna använda de befintliga högtalarkablarna från huvudenheten bak till steget. Right? Det där med delningsfilter... Någon stans behöver de vara i alla fall. Om tvåvägs-kiten har filter så är det bara att köra. Om stegets delningar lirar med Dina högtalare får Du nog kolla med secifikationerna på högtalarna. I min e36 hade jag 3-vägs fram och Ditt nya steg verkar vara 2-vägs eller fattar jag fel? Då blir det nog till att köpa 3-vägsfilter (och kanske enklare steg?). Carl |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.