AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.859

Bil som rör sig i sidled?

M3
98
M3_alex
Bmw M3 -95
Japp...

Inte de enklaste att förklara med text kanske, men ska göra ett gott försök!

Hur som helst, jag trodde de var bakvagnen som var slut på min Bmw m3 E36, så lät en bekant som arbetar med bilar kika på den.
Och över min förvåning så hittades inge glapp i bakvagnen.
Själva problemet som är, är att däcken bak rör sig i sidled. Det är välidgt trångt mellan skärm å däck på båda sidor.

Men de konstiga är, att det är nånting?? som rör sig i sidled, när jag varit ute och rastat bilen ena gången så är de kanske 2-3cm mellan däck och skärm på höger sida, så går man till vänster sida och mäter, där det max kanske är... 5mm mellan skärm och däck?
Efter nästa körning mäter jag igen med finger måttet, och på höger sida så är de nog mindre än 5mm mellan skärm och däck, men på vänster sida så är de kanske 3cm mellanrum.
Så det är helt klart nånting som spökar, men ingenting som jag kan komma på vad felet är. Det varierar efter varje körning.
Någon som har något tips på vad det kan vara?? Det varierar efter varje körning då jag är noga att se hur mycket utrymme det är mellan skärm och däck så det inte är så att bilen står på ojämn mark osv.

Hoppas det gick att beskriva så ni förstår, men det var inte så enkelt =)

Ha en bra dag och hoppas någon har något tips på vad det kan vara!

Mvh Alex

au
362
audidriver
540iAT -97
Du tror inte att det kan vara stötdämparna som är slut då? testa att gunga på bilen och se om du får samma mått mellan däck och skärm som innan.
Annars tror jag ändå att det borde vara de berömda bakvagnsbussningarna eller möjligen något fäste till upphängningen till bakaxeln som är trasig.
M3
98
M3_alex
Bmw M3 -95
Audidriver:

Ja, har åxå funderat på bakvagnsbussningar, men verkar inte vara det heller...
Ska testa dina tips inom kort, och se om det är nånting man kan se.

Kom med fler tips om det är någon som vet, eller har erfarenhet av det här problemet.

Mvh Alex
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
inget nytt att tillägga utan tror också på bakvagnsbussningarna, min betedde sig likadant fast inte lika extremt som din, ändå såg bussningarna helt nya ut vid bytet men vilken skillnad det blev... det är ju fel material i de som sitter från fabrik så byt då det ändå ska göras (om det inte är gjort redan dvs). Bussningarna är billiga (2-300kr för 2st) och jag betalade 800kr för bytet på en mindre verkstad.

En kompis hade problem med bussningen som sitter ovanför bakaxel men då rörde sig däcken fram och bak istället för åt sidorna.

Oavsett om det är stötdämpare eller nått annat som är felet från början så är med stor sannolikhet bussningarna utslitna nu ändå om du kört med det glappet ett tag.

Lycka till!

M3
98
M3_alex
Bmw M3 -95
pelle:
Tack för hjälpen! jag har också funderat på bussningarna, men som du skriver...dom ser inte slitna ut, så därför jag inte trott det är dom.
Låter även som de är bussnigarna, bytte bussningarna i bakvagnen på min gamla 318, det "small" till när man kom i små gupp, så man hörde att nånting är fel.

Och som du också säger, det är billigt att köpa dom, och även billigt att byta =)

Ska ringa han som håller på imorgon, och be han byta dom oavsett helt enkelt.

Tack så mycket för hjälpen! hoppas det löser sig nu.

Mvh Alex
M3
98
M3_alex
Bmw M3 -95
En fråga till

Vilka bussningar är det som blir slut oftast? Jag misstänker Främre länkarmsbussningarna? var det dom du bytte Pelle?

Så dom kan bytas omgående =)

Mvh Alex
Pe
627
Pelle
Z3M roadster
328 Coupe
ja det var dom jag bytte.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.