AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.084

Hur stor skillnad mellan olika ET?

Gr
133
Grimm
320i -99
Tjo!

Går i funderingar på att köpa en uppsättning Breyton Imagine till en 330Ci E46 med M-chassi.

Jag har dock lite funderingar angående ET måttet. Jag har bestämt att det ska vara 255-35-18 bak och 235-40-18 fram. Fälgbredden 9,5 bak och 8,5 fram. De fälgar jag funderat på har ET42 fram/bak.

Min bror har en uppsättning BBS Lemans (likadan bil)med samma dimension men ET30 fram och 34 bak. Den är grymt fet mao och går i något lite bak OM det är passagerare bak och man svänger kraftigt, annars inget skrap. Looken tilltalar mig väldigt mycket så......frågan är: Hur stor skillnad är det mellan hans ET 30/32 och ET42? Går det säga skillnad i mm på ett ungefär? Det är ju likadan bil, likadant chassi och dimension på fälg i övrigt.

Skulle vara nice om nån har bild bakifrån eller framifrån med de dimensionerna.

Gu
100
Gurrae
Bmw 525iT E61 -04
Skillnaden på ET32 och ET42 är att dom med ET32 kommer att hamna 10mm längre ut i hjulhuset än dom med ET42 förutsatt att det är samma dimensioner på hjulen.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Skillnad på 10mm, så enkelt är det. Sen är det förstås beroende på fälgbredd och däckdimension som avgör hur långt ut fälgkant och däck hamnar. Men mitten på fälgen kommer sitta 10mm längre in på ET42.

Men fälgar med ET30 på en E46, det kan inte vara snyggt. Men det är förstås en subjektiv bedömning...

Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Håller med killarna ovan skillnaden i ET är helt enkelt skillnad i mm på inpressningen. ET32 kommer alltså att sitta 10mm längre ut hjulhuset jämnfört med ET42.

Bra val av fälgar måste jag tillägga, jag kör med Breyton Magic och är helnöjd, se nedan hur det ser ut... Breyton Imagine är ju en stilren och lätt fälg. Ska du ha äkta Breyton eller kopior? Om äkta vad ger man för en sådan nu för tiden?

Mvh Jimmy

Länk
Gr
133
Grimm
320i -99
Ah....ok. Så skillnaden blir 10mm. Blir nog riktigt great!

Smaken är ju olika som tur är. Tycker som sagt inta alls att ET30 fläskar ner bilen utan bara....fläskar fett!

Jimmyboy: De ser riktigt nice ut dina Magic. Jag kommer för mig självklart köpa äkta Imagine och de dimensionerna jag nämnde ovan utan däck ligger på 5220:-/fälg bak och 4545:-/fälg fram.....19500:- för en uppsättning då.

Ja, jag gillar dom, lätta att hålla rena får man på köpet.
Ji
2.380
Jimmyboy

Tycker oxå att det är snyggt att speciellt bakfälgarna är långt ut men absolut inte utanför skärmkanterna.

Kul att höra att du ska satsa på äkta Breyton, inte så vanligt i dessa dagar med alla nilliga kopior som finns. Priset tycker jag inte verkar så blodigt heller. Förra ägaren till min 330 köpte de fälgarna för 9800kr/fälg. Har de sjunkigt så mycket i pris eller är Magic fälgarna dyrare än Imagine?

Länk
Gr
133
Grimm
320i -99
Magic ligger ungefär på samma pris....nån 500 mer eller mindre. Magic Racing däremot 8-9000:-.

Jag skulle kunna välja kopior, men då försvinner den där inbyggda stoltheten som ändå smyger inne i huvudet. Skulle känna mig lite billig.Man blir mer försiktig vid trotoarerna och det är ju 100ggr roligare att tvätta fälgarna rena.

Ji
2.380
Jimmyboy

Oki, ja det är ju Magic Racing jag har så då håller ju priserna ganska bra fortfarande.

Håller med dig, äkta vara känns ju altid mycket bättre ;)

Länk
Gr
133
Grimm
320i -99
Ja, och skulle det vara så att man vill göra sig av med dom så tror jag inte det behöver bli nåt skampris heller om man håller skick på dom.
De är riktigt grymma, Magic R. Vad har du för ET förresten? Ser jäkligt bra ut på bilden.
Ji
2.380
Jimmyboy

Javisst är det så.

Är lite osäker på ET-måtten men jag tror att det är ET35, 8,5" fram och 9" bak. Däcken är 225/40 fram och 255/35 bak.

Ska dock valsa ut skärmarna bak den 15/6 på NFS i Malmö pga. att däcken tar i vid 4 pers och lite last. Så vill jag inte ha det. Att ändra säkningen är ju inte aktuellt då det är ett AC Schnitzer chassi på den så det får bli en valsning.

Kanske tom. kan få på 265:or bak efter valsningen när det är dags att byta däck om några månader ;)

Länk
Gr
133
Grimm
320i -99
Aha, du ska valsa. Brorsan funderar också på det iom att det tar i. Går det valsa utan att få några småbucklor? Han lämnade sin E36:a på valsning, men den såg inge fin ut när han fick den. Har du gjot sånt tidigare?
Ji
2.380
Jimmyboy

Ja det får bli det nu, är trött på att det tar i när man kör över ojämnheter med 4 pers i bilen. Gör ont i hela kroppen när man hör skrapljudet, även om man vet att det "bara" är däckets yttersta kant som skalas av lite lite. E46:an har ju en enorm plåtkant som sticker in i hjulhuset och denna kant vill jag trycka upp mot skärmen. Vill inte "bredda" bilen utan bara trycka in kanten.

Va i kontakt med NFS i Malmö idag och bokade en tid efter ett infomativt samtal. Att det skulle bli buckligt har jag svårt att se då man vid en valsning rullar ut skärmen med en kula och inte slår ut den. Däremot så finns det ju alltid en risk att lacken spricker precis i vecket som efter valsnnig blir skarpare. Men enl. killen på NFS så valsade han ca 50 bilar förra året och endast 3 av dessa fick sprickor i lacken, detta inkl. hans egen E30.

Hade bakskärmarna ordentligt valsade på min fd. E36:a och det såg riktigt bra ut. Utan den valsningen skulle jag aldrig kunnat ha den säkningen tillsammans med de däck och fälg jag hade, 255/35-18"x8,5" ET 35.

Mvh Jimmy

Länk
Gr
133
Grimm
320i -99
Ja, det är ju en riktig kant där bak. Hoppas du blir nöjd efter ingreppet.
Håller med dig, det är bara störande att behöva tänka på att det kan gå i, så det är nog en bra idé att valsa.

Jag kollar med dig nån dag och frågar hur valsningen gått. Kan vara intressant om man behöver själv nån dag.

Gr
133
Grimm
320i -99
Jimmyboy: Vad är det för märke på Splitters du har på bilen? Gör sig grymt bra. AC Schnitzer?
Ji
2.380
Jimmyboy

Grimm: Japp det är Ac Schnitzer precis som alla andra stylingdetaljer på bilen. Dessa och mycket mera monterades av AC Schnitzer när bilen va nere i deras verkstad.

Tycker oxå att de gör sig väldigt bra, ändrar fronten markant och ger bilen en mer aggresiv look.

Mvh Jimmy

Länk
Ji
2.380
Jimmyboy

Kolla priser och beställ Orginal AC Schnitzer delar här... www.acschnitzer.se

Länk
Gr
133
Grimm
320i -99
Ah...allt står ju på länken.

Annars är det M-sidokjolar odh M-front med AC Schnitzer splitters?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.