AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
18.832

Koppling tar högt upp, varför ?

wi
170
wigerup
F30 320d 2017
Jag har skannat runt på forumet i denna fråga, men inte riktigt hittat ett svar.
Jag har en nyligen köpt 318i -03 E46 som gått 3800 mil. Som många andra har påpekat så tycker jag kopplingen tar väldigt högt upp, med följden att växlingarna blir väldigt ryckiga. Jag försöker att ge lite gas vid själva växlingen, när jag släpper upp kopplingen, men det hjälper inte. Har läst om att installera en modifierad CDV ventil, men frågan är om det hjälper och om det överhuvudtaget sitter en CDV ventil på en 318??. Har också provat att göra en "pensionärsstart" men det verkat inte som att kopplingen har tendenser till att "slira". En fråga som jag inte sett besvarad är om det går att justera detta på något vis trots att det är en hydrualkoppling??. Finns det en annan teknik att använda (gas-koppling) så man får en mjukare växling??
Vore tacksam för svar, då jag blir väldigt brydd. Jag vill ha en mjuk körning och kunna njuta av BMW:ns underbara körkännsla.
MVH
Björn
Har haft bilen i 4 dagar, så jag är ganska ny BMW ägare
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Alltså, att kopplingen tar långt upp känns ju ganska "friskt". Kör du en gammal bil så är det allt som oftast så att den kopplar ur nästan längst ner i golvet.
För övrigt måste jag säga att 318-E46 går mycket mjukare än exempelvis 320:n när det gäller växlingarna. Åtminstone är det mina erfarenheter.

Ge gas vid själva växlingen brukar inte bli så bra, på någon bil.

Är du nybliven körkortsinnehavare? Låter lite så, inget ont menat med det. Saken är att min tjej också är det och jag känner igen hennes "funderingar" att växla mjukare. Hon brukar vara för sen att släppa foten från kopplingen och för tidig att gå på gasen...

wi
170
wigerup
F30 320d 2017
Nej, jag är ingen nybliven körkortsinnehavare. Har kört bil i 35 år men aldrig en BMW. Normalt är att man trycker ned kopplingen, växlar, släpper upp kopplingen och sen gasar. Men problemet är när jag släpper upp kopplingen så knycker den till, dvs hoppar till. Det hörs inga missljud eller så utan det hela blir bara en ryckig körning,växling. På äldre bilar kunde man justera kopplingspelet vid själva kopplingspedalen, men med hydrualik kopplingar ska pedalen justera sig själv, eller har jag fel??
Har mest haft Mercedes, Opel, Mitsubishi och Volvo (S40), men som sagt aldrig en BMW. Detta är första gången.
MVH
Björn
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Du menar att dragläget sitter högt upp eller hur?
Brukar bli så när kopplingen är sliten. (slutjusterad).

Jag kan förstå att det blir lite svårkört i såfall.
Brukar sluta med kopplingsbyte för att få bukt med problemet.

/L
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har mycket svårt att tro att kopplingen börjar ta slut efter 3800 mil. Hursomhelst säger min erfarenhet tvärtom, gamla bilar brukar ha ett "långt" dragläge som börjar långt ner i golvet. Nya friska bilar ett "kort" dragläge.

Ja ja.. Jag kan ha fel..

He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Dragläget skall ligga i "mitten" av kopplingsspelet på en bil, spelar ingen roll om det är en BMW eller Volvo.

På min ena bil med hydralisk koppling kan jag justera själva pedalen så att kopplingen uppför sig så som jag önskar.

Jag vet inte om det går på E46, men det tåls att undersökas :)

Hur lirar kopplingen när du har lite fart på bilen (5:e eller 6:e växeln) och stampar ned kopplingen och dumpar den direkt? Det är det klassiska sättet att se om en koppling slirar.

Mvh/ Niclas
Hur högt dragläget befinner sig är ju bara en vanesak. Så länge kopplingen inte slirar så är dragläget i alla fall inte för högt beroende på sliten lamell och att självjusteringen har gått i taket.

Om det rycker till när du släpper kopplingen så har väl motorvarvet hunnit falla för lågt. Växla snabbare eller ge mer mellangas. Motorn måste ju ha rätt varv när man släpper kopplingen för att det ska bli ryckfritt. Det gäller alla bilar.

Sen kan det ju vara så att dragläget är kortare än du är van vid. Det brukar ju innebära att man tycker att det är svårt att växla ryckfritt innan man vant sig.

Hur mycket har du hunnit köra med bilen? Jag tycker det låter som du bara inte hunnit öva in dig på din nya BMW´s direkta reglage. :-) (Om du mest har haft svampiga Mercedes.) :-)
wi
170
wigerup
F30 320d 2017
Har inte hunnit köra så länge. Kanske ett 50-tal mil. Väldigt lite stadstrafik dock. Har dock exprimenterat med olika körssätt. Har märkt att om jag släpper upp kopplingen hyfsat snabbt får jag en mjukare växling. Det är därför jag undrade om man kan justera pedalen, sä att den tar ungefär i mittläget istället för nu, ganska högt upp. Känner inga slirningar eller missljud. Funderade också på om Zeckhausens modifierade CDV ventiler gör saken bättre. Annars känns den här BMW underbart skön att köra, snäppet bättre än mina Mitsubishi Galanter som jag haft. Då menar jag körkomfort.
MVH
Björn
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Snäppet bättre än Mitsubishi Galant, ja det får vi VERKLIGEN hoppas! Jisses.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Om du nu har en CDV på din bil så behöver du inte köpa en modifierad dito, du kan skruva bort den befintliga och se glad ut. Den behövs inte överhuvudtaget :)

Bra va? Nu sparade jag dig en massa sköna $$$ ;)

Mvh/ Niclas
Ka
129
Kalle123
BMW 320d -00
BMW 320i T -89
BMW 318 T -94
BMW 325 T -88 ej i register
På min E46a diesel tog kopplingen ganska högt uppefter ca 8000 mil, detta justerades vid en service, men jag vet inte hur. jag trodde kopplingen var slut, nu ca 25000 mil senare så fungerar den forfarande fint!
wi
170
wigerup
F30 320d 2017
att enor: Jag hade en Mitsu Galant 1988 jubileumsmodellen, den var inte fy skam vill jag lova.
Att Heden: Upplevde du att den var bättre när du plockade bort CDV.
Skall fara in till BMW och höra om det finns möjlighet att justera kopplingen.
Återkommer med svar, så vi kan utröna detta problem eftersom det verkar vara många frågor kring detta.
MVH
Björn
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Har oxå en E46, men en 320 då. Och har exakt samma funderingar, speciellt när det gäller CDV:n, verkar vara rätt många som tagit bort den på sina E39. Det kan va svårt att göra sköna växlingar mellan 1:n o 2:n, även från helt stillastående har jag upplevt att det kan va svårt att få bilen att "skjuta" iväg, det blir en lite lätt ryckig tendens. Krypkörning är inte lätt med denna bil heller. Allt detta skulle tydligen bli mycket bättre om man tar bort CDV:n. Själv är jag lite osäker kring detta ingrepp, den finns där av en anledning.
Nej jag har inte precis fått körkort eller bara bara kört automat, däremot så är det min första BMW.
wi
170
wigerup
F30 320d 2017
Jag har nu byt ut CDV ventilen mot en modifierad (Zechhausens modifierade CDV ventil). Lite skillnad blev det, men inte så mycket som jag trodde. Har dock inte provat att ta bort den helt och hållet. Jag får ha tålamod till nästa service och rådfråga då. Är det någon som har tagit bort CDV ventilen helt och hållet????. Skulle vara intressant att få höra vilken effekt det gav??.
Jag håller med "dallev79" att krypkörning inte är lätt med denna bil, men ack så skön att köra när man väl får fart på den!!
Björn
Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau
E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau
Jag hittade en bra länk som beskriver borttagning:

Länk

/Mattias - som postade länken under 5-serie-forumet först, hoppas ingen blir ond på mig ;-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
De flesta har enbart plockat bort ventilen, istället för att inhandla en med större hål i. Borde inte vara nån skillnad.
BMW har ett dubbelmassesvänghjul dvs delat med någon typ av friktionsvätska imellan så det kan även flexa en aninga vid växling och start.

///MVH Hasso
Länk
wigerup: du är inte ensam och det är samma sak på min 320i som jag beställde 2001. Trots att jag kört bilen i 6 år nu är det ändå lätt att man får ryckiga växlingar på ettan-tvåan när man är trött i benen eller släpper upp kopplingen för fort utan att ge mer gas så inte "varvtalet" faller. Sedan på min bil bör man ej växla under 2.500rpm för att slippa samma problem på resterande växlar.
Köra i Stockholmsköer kräver bra benmuskler....
Visa användare
26
Geiger
320i M-Sport -04
Exakt vad är det CDV-ventilen ska göra för något? Lider också av halvjobbigt koppling på min bil.
wi
170
wigerup
F30 320d 2017
Jag har testat med att byta mot en modifierad CDV ventil. Det blev något bättre faktiskt, men ryckningarna försvann inte helt. Det är riktigt som "The Link" påpekar att om man växlar på högre varvtal så går växlingarna lite mjukare, vilket innebär en annan typ av körning. Jag har dock inte provat med att ta bort CDV ventilen helt och hållet. Är det någon som testat detta, så vore det intressant att höra.
MVH
Björn
Visa användare
26
Geiger
320i M-Sport -04
Jag har nu tagit bort min ventil! Visst blev det bättre, men kanske så bra som jag hade hoppats på. Ettan till tvåan blir fortfarande lätt lite klonkigt, men mellan dom andra växlarna är det inga problem att växla mjukt och fint.
Min koppling tar ganska högt upp vilket jag skulle vilja justera om det går. Lättare att få feeling för den om den tar lite längre ner.

Men visst var det värt 10 minuters jobb.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.