|
|
|
|---|---|
|
hej jag har köpt mig en bmw 530d år- 99 jag undrar vad det är för fel, den går jätte segt, inget drag alls nästan, har bytt lmm men ska få ny mjukvara på onsdag hos bmw. kan det vara turbon? eller finns det något annat fel som ni kan upplysa mig om, snälla hjälp, vart sitter lmm någonstans? är det svårt att fixa saker runt turbon, finns det något enkel sätt att testa om det är turbon eller något anna fel på den? mvh Andreas Bmw 530d touring-99 | |
| Har precis köpt en 525 tds -97 som inte klarade att accelerera upp för hallandsåsen med 4 personer i.. 100km/h och vägrade accelerera på varesig 5'an 4'an eller 3'an.. jag skulle vilja påstå att det är något fel på min kärra, funderar kring lmm men har inte undersökt. Hur är din seg? | |
|
hej när jag accelerar så känner jag inget turbodrag, den liksom segar iväg, känns som jag skulle ha ett släp på där bak, tycker mest motorn varvar och låter illa utan att det händer något, Bmw 530d touring-99 |
|
|
kan det kanske vara vevhusfilter som skall bytas??? eller något filer vid turboslangarna??? tacksam för svar Andreas FALUN Bmw 530d touring-99 |
|
| Vänta på mjukvaran för lmm du.. verkar som att den tenderar vara strulig för många här. sak rengöra min i dagarna, se om det gör ngn skillnad. | |
| Har läst nånstans på forumet att folk har glömt att plugga in lmm och upplevt bilen lika slapp. Vet inte om det kan skada något ifall du kopplar ur lmm och provar? Om bilen är lika slapp med lmm urkopplad så har du en tydlig indikation kring felkälla.. | |
|
Har du bytt LMM så har du säkert bytt till en förbättrad variant med annat artikelnr och därav behovet av ny mjukvara från BMW som du skriver. Vänta du med vidare felsökning tills efter du fått mjukvaruuppdateringen, som Lotuz skriver...det kan bli en helt ny bil när LMM:en funkar som den ska! / Micke |
|
|
tack för alla svar och en sån otroligt engagemang. Vi får se i morgon vad de säger, kanske någon annan här har samma fel och får hjälp via mitt svar i morgon. Funderar även ¨på att byta växellåds olja men har hört att det kan vara struligt, någon som vet? och hörde med bmw att det skulle vara special olja som var svin dyr, men mekonomen har olja till växellådan, kan man köpa det där tror ni? tack än en gång för alla svar. mvh andreas Bmw 530d touring-99 |
|
|
Beror ju på med vad du menar med att den är seg. Har kört min med fel programvara och ny LMM men den var inte seg utan den började dra rejält sen runt 2200 varv så tapade motorn orken för att sen börja ladda igen. När jag fick rätt programvara så försvan effekt dippen vid 2200 var och motorn drog jämnt över hela registrer, och en liten aning piggare vart den. Sen nu föra veckan så gick en av trådarna av till tryckgivaren på spridarröret och då gick bilen segt, tog evigheter att komma upp till hundra. Man hörde hur turbon laddade men de blev inge trycka och motorn lät illa. |
|
|
hej tryckgivaren ser man när att den har gått sönder eller är det något som bmw ser på deras felkodningar?? den åker in på bmw i morgon kl 11 så vi får se vad de säger då! men tack för all info Bmw 530d touring-99 |
|
|
Ok, min lmm hittades idag.. det satt 1 cm koks på den.. svart gegga o hårdheter från dieselturbon. inge vidare.. pillade på den ett tag.. min består av en pinne i mitten.. vet inte om något ska röra sig där inne men bilen gjorde en jäkla skillnad iallafall.. kan säkerligen tvätta den bättre.. Hur har det gått för dig? |
|
|
hej lämnade in min bmw i går och fick tillbaka den utan några fel, ska tydligen gå så, men har bytt vevhusfiltret och luftfiltret, så nu går den faktiskt bättre. funderar på att chippa den kan det vara något. Bmw 530d touring-99 |
|
|
Hej! Har du kollat prestandan - dvs. 0 - 100 med stoppur el. liknande. Detta enkla test KAN ju ge en vink om du har alla "hästar" under huven. Kolla i instruktionsboken där står olika värden för acc. Helt klart är det ju bäst att utreda OM alla hästar är hemma INNAN du chippar, annars börjar man ju så att säga i fel ände! Automat eller manuell? Automat är väl tveksamt att chippa pga. vridet in i lådan (som redan hänger på gärs'går'n original). Många mil eller få är ju liknande val - dvs. chippa långmilare går ju - men är kanske att be om trubbel. Mvh/Saij |
|
|
hej!! jag har hört mig för och även funderar lite över det här med chipet, Har kommit fram till att jag inte kommer att göra det. Och det var ännu lättare nu när du skrev. Bad 3 olika killar från bmw att provköra bilen och alla tre säger att bilen går som den ska, att de inte går bättre eller sämre än så. Så jag får väl vara nöjd. har servat bilen med olja filter vevhusfilter, och köpt readline spridarrengörning, Tycker faktisk att bilen går bara bättre och bättre. Men tyckera att bilen skakar lite, hoppas det bara är lite obalans idäcken, kan även ibland känna något slag dunkande i gaspedalen, någon som vet vad det kan vara för fel? Bmw 530d touring-99 |
|
| Upplever du 530D slö så är det nåt fel på den. När jag köpte min 530D så blev jag grymt imponerad, en riktig knuff när man tryckte fullt. Åk och provkör en annan 530D och se om det är nån skillnad. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.