AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.879

M3 konvertera en E36 325, hur?

ly
48
lydicke
325ix e30 -89 Sedan
Funderar på att sätta i en M3 motor i min 325 -92/93 och har lite funderingar på hur?

Om jag köper en komplett m3 motor, vad är det mer jag behöver?
Styrboxen från en m3
Avgassystem

Vad är det mer?
Måste man lämna in den på nån bmw verkstad så dom ger den nya "koder" eller något sånt?

Uppskattar verkligen svar!
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Du behöver förutom motorn, en ZF växellåda som finns på M3, 328. 528.
Kardanen från en 328 passar ”bolt on” om du inte ska byta diffen bak också, det kan du se som valfritt.
Hela avgassystemet. Väljer du 3,0 motorn är det ”bara” att byta motorkabelhärvan och koppla in den och köra.
Väljer du 3,2 måste du skarva in en EWS II enhet och göra en jämförelse hos hos Bmw om de ställer på det. Du måste ha tillhörande nyckel till EWS:en.
Mer jobb men det är genomförbart. Föreslår även att du isf skaffar coilovers och bromsar från M3 för att matcha prestandan.

Gör det om du har en superfin 325 som du inte tänkt sälja och gillar att skruva och vill bygga ngt eget kanske värre än M3?.

Gör det inte om du kanske ska sälja bilen ngn gång och inte tänkt gå hela vägen med att regga om den osv. blir billigare för dig att handla en M3 istället.

Mvh. B

"What we're dealing with here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
ly
48
lydicke
325ix e30 -89 Sedan
tack så mkt för svar!

om ja bygger om den och byter motor så e de klart att ja ska ha den kvar, och tycker de e kul att skruva..

men vad är en EWS II ? ursäkta min okunnighet på området men har precis börjat med att bygga..

MVH
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Det är lugnt...
Ett stöldskyddssystem som känner av om rätt nyckel sitter i bilen osv...
Används bl.a.a på 328, M3 3,2 m.fl.
Det är en del jobb om du inte köper motorn komplett med detta och nycklar som hör till. Mesta jobbet är att lära sig hur man kopplar det, resten går hyfsat smidigt...

Mvh.B

ly
48
lydicke
325ix e30 -89 Sedan
okej.

tack för hjälpen!

Har inte bestämt mej än om ja ska ta 3.0 liters motorn elr ett kompressorkit. runt samma effekt på båda..

nått förslag?

MVH
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Lydicke säger: "om ja bygger om den och byter motor så e de klart att ja ska ha den kvar, och tycker de e kul att skruva.."

Men du är ju bara sjutton nu, om din profil stämmer, tror du att du kommer ha den här bilen när du är 25-30 år eller mer? För arbetet du länger ner på den kommer du själv nog värdesätta bra mycket mer än de som läser blocketannonser och direkt sållar bort en 325 ombyggd till M3 om det är en M3a de vill ha. Oavsett hur väl ombyggd den blir kommer den nog alltid vara en 325 i en köpares ögon och inte värderas som en M3.

Men är skruvandet det viktiga så är ju inte detta ett problem, men man kan ju tänka lite på hur mycket pengar man lägger ut mot vad man får igen, och sen jämföra det med att köpa en M3 direkt.

Mvh Johan
ly
48
lydicke
325ix e30 -89 Sedan
nu är det inte de som är problemet, jag vill ha en bil med kraft billigare än att köpa en m3 direkt..

och det är bra mkt billigare att bygga en själv
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Förutsatt att motorn är helt ok och inte behöver "snyggas till" KAN det bli lite billigare men troligtvis inte. För att bygga bilen så att den blir som eller bättre än en M3 vete sjutton. Effekten är en sak men med bromsar, chassie osv så springer det iväg lite... Jag har själv gjort det men satsade aldrig på att bygga om den till en M3, då köper jag hellre en direkt. Mitt mål var/är ngt värre, fördelen är att om du gör det riktigt så får du en fräsch bil, många M3 har ju fått gå ganska bra om man säger så...

Vill absolut inte avskräcka dig för det är jäkligt kul att skruva men innan du börjar bör du få veta att det kostar gärna mer än man tror och iaf för min del har sådana här projekt en förmåga att skena =)

Är det ngt om ombygganden är det bara att fråga annars...

Mvh. B

ly
48
lydicke
325ix e30 -89 Sedan
okej!

tack för hjälpen BlueBeemerBoy.

ska tänka över dedär lite då, får se omde bara blir kompressor som gäller

MVH
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Du ska veta att M50:n är en jäkligt bra motor som tål stryk.
Försök få tag på en kompressor ngnstans och bygg själv!? Ta sedan hjälp av ngn när du är klar att mappa det hela ordentligt är mitt tips...

Mvh. B

Vad jag har sätt så kostar en M3 motor runt 50-60tusen vilket är grymt mycket pengar tycker jag. Så jag skulle satsa på kompressor eller turbokonvertera istället. Bilir billigare och du får säkert ut mer effekt också
ha
734
haack
X3 30d -18

för 50-60k får du inte bara en motor, utan även en hel kaross med på köpet, som dessutom är körbar...
köp en komplett m3, skruva av å sälj allt du inte behöver så har du sen fått en "billig" motor låda , bromsar bakaxel å allt annat du behöver!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.