AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.077

Behöver lite tips inför 520 touring-köp

Hej!

Jag och min sambo går i lite funderingar kring att byta vår Volvo s60 2001, till BMW 520i Touring 2002.
Jag har tidigare ägt Audi och vill väl egentligen tillbaka till de tyska bilarna.

Är det något speciellt att tänka på?
Bilen har gått 17 000 mil - några större reparationer/stor service runt hörnet (Volvo har ju en jätteserie vid 16 000 mil).

Pixlarna i displayen börjar tydligen lägga av. Vad kostar det att byta/reparera?

Överlag kan vi väl tycka att bilen känns äldre än vår nuvarande Volvo, trots att d egentligen är lika gamla.

Dels kanske p g a displayen, dels p g a att växelspaksknoppen (automat) är sliten. Känns lite konstigt på en 5 år gammal bil.

Något annat man behöver veta?

Tacksam för kommetarer från er som vet...

/Daniel
Oops!

Volvo har ingen 16 000-mila serie, utan service förstås!
Gick lite fort där...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kolla begagnatguiden på denna sida, under E39.
Kan ju nu efter att ha läst runt lite i guiderna och här på forumet fått lite kalla fötter...

Ska man tolka majoriteten av inläggen här så är det ju bara jämmer och elände med BMW, så illa kan det väl inte vara?
danjo,

det är ju så det blir på ett sånthär forum, folk kommer hit när de har problem, inte när allt funkar som det ska.

Jag tycker inte du ska tolka det som att E39 är en problembil, min uppfattning är att den är bättre än de flesta andra europeer.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
e39 är en av dom bästa bilarna som någonsin bygts! Väldigt få problem och framförallt inte dyra att hålla igång. Dock så känns ju en sliten växelspaksknopp lite skumt på en automat som "bara" har rullat 17" mil.

Angående service så kolla i serviceboken och på serviceintervallindikatorn i bilen i fråga. Man har inte servicar vid angivna km på e39. Service sker efter 2500liter förbrukad bensin och påverkas således av hur man kör bilen.

Dom generella typfelen som beskrivs i begagnatguiden är inget som alla bilar är behäftade med. Bara saker som man bör kolla upp innan ett ev. köp.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
OK! Tack!
Jo, jag förstår ju det och jag är ju trots allt väldigt intresserad!

Den här med "DIS-kontroll", är det något att satsa på?
Visar den alltid rätt, så att säga?

Den här känslan vi fick med att bilen kändes gammal berodde ju mycket på displayen, som såg ut som skit. Verkar ju dock vara mycket vanligt, vilket för mig låter jättemärkligt att inte BMW skulle kunna få ordning på.

Den s60 2,4t business, som jag nu har är extrem fräsch invändigt också. (Många skulle väl dock kanske tycka att den är plastig istället...)

Funkar det att serva den, eller får man glatt köpa en ny för typ 8000, eller vad det nu kostar?

Sedan det här med service? Finns det ingen lista eller så på vad som görs i de olika intervallen?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det finns inget säkert sätt att veta till 100% att bilen inte är mätarskruvad. DIS-kontrollen är nog minst säker.

Många verkar ha lyckats bra med att fixa pixelfelen på egen hand. Dock inget jag har förstahandsinformation om då jag inte känner någon som har haft det felet.

Servicepunkterna hittar du här: Länk

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Tack!

Ska kolla lite närmare på serviceprotokoll m.m.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När det gäller displayen så finns det tydligen en möjlighet att skicka den till en verkstad i Tyskland vilket lär vara betydligt billigare än att köpa ny även om det innebär lite merjobb.

Om bilen har aluminiumlister invändigt så kan jag tänka mig att sidorna på växelväljaren kan börja se sliten ut efter 17.000 mil. Inga problem att köpa en ny spak om det ser illa ut. Finns ju vissa som ständigt sitter och håller i växelväljare trots att dom kör automat och då kommer det att synas efter ett par år.

Möjligt att Volvon till viss del känns nyare vilket den också är men den största skillnaden tyckte jag var att e39:an går tyst utan knak och gnissel så fort man kör över ett farhinder. Nu jämför jag med V70 men jag tror inte en S60 kan vara så mycket bättre. Det är inte mycket jag saknar från min V70 nu när jag kör E39T även om V70 inte på något sätt är en dålig bil.

Tänk på att det finns gott om E39T till salu så det finns ingen anledning att hoppa på första bästa.

___
//Ulf
Tack Ulf!

Det är aluminiumlister och spaken är lite nött mitt uppe på, så att säga...
Jag ska provköra lite mer och känna mig för...

/D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.