|
|
|
|---|---|
|
Vad gäller vid import av äldre BMW från EU (Tyskland), d v s före Sverige blev medlem i EU 1995 och bilarna sedermera blev helbilsgodkända? - Jag ser t ex en hel del bilar från 1991 som är importerade. Det verkar som om det går att importera tidiga 90-tals bilar ganska enkelt? Från vilka årsmodeller går det att göra enkelt? Är det när katalysatorerna blev standard? - Vilka årsmodeller är ”krångliga” att importera? Om jag t.ex. vill importera en äldre tysk BMW från 1985 utan katalysator eller svensk avgasrening, kan jag göra det utan krångel eller är det en massa krångel om avgasrening o s v? Blir det enklare om det skulle vara en 89:a med kat? - Sverige hade väl en avgasrening fr o m 1976 dom inte övriga Europa hade. Måste bilarna man importerar uppfylla denna? Vad gäller om jag t ex vill importera en bil från 1979? - Vad gäller riktigt gamla bilar, d v s veteranbilar? Om jag t ex hittar en BMW från 1974? - Går det att göra en enkel generalisering, typ: Från 1990 är det bara att importera (ungefär som med bilar efter 1995). Mellan 1976 och 1990 gällde svenska avgasreningskrav och då är det i princip omöjligt att importera en bil annat än som flyttgods. Före 1976 är det fritt fram. Eller…? | |
|
Hej SingleCoil! (Stratocaster?) Det är nog så enkelt att det är fritt att importera bil förutsatt att den varit registrerad i ett EU land. Oberoende av årsmodell. Du måste dessutom ha registreringshandlingen i original och bilens utförande måste stämma överens med den. Kat eller inte spelar ingen roll så länge det är original. Har själv -87 och -89 som är från Tyskland resp Spanien. Inga problem. /Mats |
|
|
Tack för svaret. Jag ringde Vägverket tidigare i våras och hamnade hos en byråkrat som antagligen inte visste någonting utan bara hänvisade till dokument. Som jag förstod det då så var t.ex. en bil från 1983 tvungen att uppfylla de konstiga svenska avgaskraven vi hade fr.o.m 1976 (det blev väl enklare efter katalysatorerna 88-89). Jag fick ett långt mail med länkar till dokument som beskrev reglementen ner till molekylerna. Jag har också testat att maila Vägverket och formulerat om frågan, ungefär samtidigt och på samma sätt som jag gjorde här i forumet, men ännu har jag inte fått något svar... Men som sagt, är det som du säger, då är det alltså fritt fram? Då kan man börja kolla på t.ex. en 3.0 CSi -74, en 635 -86, eller något annat. PS. Yes, SingleCoil = Enkelspoliga Stratamickar. Har en Les Paul med humbuckers också förstås. Fattas bara en gura med P90. Alla namn på forumet var ju upptagna så jag blev tvungen att utnyttja andra hobbyn för att skapa något namn som över huvud taget gick att minnas. |
|
|
Fick (äntligen) svar från vägverket, fast det var bara en hänvisning till en webbsida (tack så mycket...). Se länken. Länk Jag hittade bl.a. följande text: Äldre bilar Nedanstående bilar omfattas av – för respektive årsmodell – gällande avgaskrav i Sverige: - personbilar som tagits i bruk före den 1 juli 1989 - lätta lastfordon som tagits i bruk före den 1 juli 1992 - tunga bilar som tagits i bruk före den 1 juli 1993. I praktiken berörs endast bensindrivna lätta bilar upp till och med 2 500 kg från 1976 års modell. De ska uppfylla Naturvårdsverkets föreskrifter A10 eller A11. Jag kollade på Naturvårdsverkets hemsida och hittade föreskrifterna A10 och A11, men gav upp i den oerhört byråkratiska texten. Men, det verkar ändå finnas speciella föreskrifter för bilar mellan 1976-1989, eller...? Fortfarande förvirrad, men på en högre nivå. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.