AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
904

Varför flyttar bilen på sig?

Jag har en bmw 320i, -94 årsmodell. Det har nu hänt 2 gånger att bilen inte stått där den blivit parkerad. Som tur är har det varit en vägg samt ett staket som stannat upp den.

Vad som verkar hända är att den kickar igång på något vis. Sista gången det hände hade det grävts en grop vid vänstra bakdäcket, så den har stått och spunnit ett tag. Flyttat sig 2-3 meter framåt och stog mot ett staket.

Båda gångerna har batteriet varit helt urladdat, men har fungerat igen med hjälp av startkablar.

Någon som har en aning om vad bilens flytt kan bero på?

Mvh Sara
sc
217
scalare
325 coupé -07
Detta låter som ett spännande mysterium...
Kan det vara så att startmotorn hoppar igång pga överslag någonstans?

Antar att du lägger i växel samt handbroms när du parkerar? hur bra fungerar handbromsen?

Eller så kan det givetvis vara så att bilen är hemsökt och att bilens tidigare ägare kör bilen påväg mot himmlen...... ;)
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Det finns egentligen bara 3 komponenter som kan orsaka detta fenomen.

1: Tändningslåset.
2: Startreläet (om det finns nåt på din bil,beror på utrustning)
3: Startmotorn.

Det som förmodligen händer är att någon komponent ger spänning till solenoiden på startmotorn så bilen åker iväg med "eldrift".

Det första du ska göra är att parkera på friläge med handbromsen i så du inte skadar nåt eller nån.

Det som kan hända då är att motorn börjar snurra men bilen står åtminstonde kvar.

Mvh Janne
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Ändå lite lustigt problem
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
För många år sedan bytte jag startmotor på min svärmors Saab. Troligen fuskade jag med klammningen av kabelmattan för den gled utanför en värmesköld av plåt och hamnade för nära avgasröret dock ej emot. Isoleringen på strömkabeln och manöverkabeln till solenoiden smälte och helt plötsligt under färd startade startmotorn som gick tills den gav upp :) Det blev bakläxa på den reparationen.
Huga, vilket äventyr!

Lustigt var inte det ordet jag tänkte på...
Du får lämna bilen till "el-olle" för diagnos
eller montera linelock;

I'm an idealist. I don't know where I'm going, but I'm on my way
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.