AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
14.260

kontrollera rörelsereserv på släp?

tu
125
tudor2
528ia -97
Hej.

Kanske fel forum att fråga detta, men värt ett försök.
Ska ta be-körkort och missade i funktionsbeskrivningen när jag körde upp första gången. Har nu läst igenom be-boken och har väl lite bättre koll på vad man bör veta. Det jag inte hittar nånstans är hur man kontrollerar rörelsereserven på släpet, står ju att man behöver kunna det. Är det så?
Och nån som vet hur man gör?

MVH Thomas
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Enklast så kollar man det genom att rulla bilen med släpet framåt och bromsa hårt. Det ska inte klonka eller säcka ihop i påskjutningsbromsen. Vet dock inte om det är det svaret som dom är ute efter. Krävs förövrigt 2 pers för att utföra den kontrollen.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Har just påbörjat min BE utb. och rörelsereserven är att när du bromsat bil och släp så får inte den där delen som trycks ihop på släpkopplingen tryckas ihop mer än att det finns 1/4 kvar av dess längd (när den är helt utdragen). Är du med...?

/ Micke
tu
125
tudor2
528ia -97
Jo jag vet vad det är, frågan är ju hur dom vill att man kollar det (om man nu måste kolla det)?
Men måste man vara 2 får väl han från vv kolla hur mycket den trycks ihop antar jag.
Förstår ändå inte hur man skall kunna se exakt hur mycket den trycks in då man kommer i fart och bromsar, måste vara svårt att avgöra när man står vid sidan om.
Är det verkligen det enda sättet man kan kolla det på?

På vårt gamla hästsläp som vi har så om man kört och bromsat till så att tryckstången tryckts in så stannar den i det läget, så om det inte är nåt fel på vårt så ska det väl funka att köra en bit, bromsa hårt och gå ut och kolla hur mycket den tryckts in...å det klarar man ju själv. Tryckstången är väl inte återfjädrande i sig utan bara försedd med dämpare. Bromsarna fjädrar ju tillbaka men inte med sån kraft att de förmår att trycka tillbaks tryckstången i alla lägen.

Vill minnas att det var så de sa på skolan att man skulle göra med, men är inte 100 på det. Ska köra nu på fredag så jag kan återkomma med besked i ärendet.

/ Micke
tu
125
tudor2
528ia -97
Ja det låter ju som det kan vara ett sätt. Hör gärna av dig när du har kollat om det stämmer.

Thomas
Paap Reeder
... säkert ute på hal is men om man först "juckar till" framåt med bilen typ som om man skall till och burna och så mäter ett avstånd mellan några "fasta" punkter på handske och släp och därefter gör man samma sak fast med släpets hjul mot exvis en trottoarkant ... och mäter samma avstånd igen??

... man hur vet man vilken reserv som finns kvar i rörelsen?

MVH /// Paap R
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Tog BE kortet förra månaden så jag minns fortfarande lite av hur man ska göra ;)

Kontroll av bromsreserv vid uppkörning går till så att du kör fram ett par meter och "tvärnitar", sedan går du ur och tittar så inte dragstången gått i botten. Man gör det själv med andra ord, behövs inte vara två. Dom kollar bara att man gör detta moment och eventuellt frågar dom om det och då är det bara att svara att du kollar att det finns minst en fjärdedels bromsreserv kvar.

Lycka till :)
tu
125
tudor2
528ia -97
ok, tack så mycket för hjälpen, då är det bara att ordna ny tid då..

Thomas
tu
125
tudor2
528ia -97
Hej igen.

Några frågor till om ämnet körkort för tungt släp.

Vad menas med N-värde? (Har försökt läst mig till det men kan inte hitta det någonstans.

Sen står det att man ska känna till vilka förslitningar och skador i påskjutsanordningen som kan äventyra funktionen, vilka är dessa?
Samt även risker med sliten spärrmekanism för P-bromsen?

Kanske jag som är korkad, men känner mig lite osäker på dessa punkter.

Tacksam för all hjälp... Vill ju inte kugga en gång till :-)

Thomas
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
N-värdet anger var på lastplanet lastens tyngdpunkt ska placeras för att få rätt viktfördelning.

Slitna bussningar eller krökt dragstång kan medföra sämre eller ingen bromsfunktion alls. Det är även viktigt med en bra svängningsdämpare som ger en mjuk bromsrörelse, annars blir det på/av under inbromsningen vilket medför en avsevärt längre bromssträcka.

Risken med dålig spärrmekanism på parkeringsbromsen är att du kan parkera släpen med bromsen dragen, men att bromsen sedan släpper och släpet kan komma i rullning.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

tu
125
tudor2
528ia -97
Ok, då får man tacka för det snabba och utförliga svaret.
Bara hoppas det går bra imorrn då :-)
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Jag hade hört att N-värdes grejjen har tagits bort och när jag frågade min körlärare var han osäker.... Grejjen är ju att VV tagit bort N-värdet från regbeviset numera(finns nog kvar på äldre vagnars regbevis) så det går ändå inte att kontrollera även om kravet skulle finnas. och så har all info om N-värde försvunnit ur körskole böckerna, det nämns bara i förbifarten utan några detaljer i min bok. I vilket fall så fick jag ingen fråga om N-värde så det är nog lugnt. Har iallafall hittat detta om N-värdet:

N-värde*– Anges från den axel på fordonet som framifrån räknat är första axel på fordonets bakre halva. Befinner sig lastens tyngdpunkt
framför nämnda axel anges N-värdet utan tecken, i andra fall anges minustecken före värdet. (mm)

Lycka till imorgon :)
/Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.