|
|
|
|---|---|
bratten |
Stöter ofta på i diverse tidningar inkl på nätet annonser om såkallade Open air filter ,Chipstrimmning samt byte av avgassystem mm.Min erfarenhet säger att det funkar bra på en turbo motor men hur funkar det på en sugmotor? Vad kan ett luftfilter ge mot orginal?(ingen skillnad?) Vad kan chipstrimmning ge mot orginal?(ytterst lite?) Vad kan Avgassystemet ge mot orginal? (mest bröt?) Finns det några egentliga tester då man prövat detta separat eller ihop, länkar tester osv? Ska man tro på tomten? |
|
Här är en om chippning iaf: Länk Mvh Anders S. |
|
|
jag är inget proffs i frågan men det jag fått höra: Med chip så optimerar man bilen för svensk bensin och oktantal. Ett ökat flöde gör att bilen presterar bättre. Ett öppet filter borde ha den effekten. Samma med avgasröret? På en turbomotor typ 200SX så är ju laddtryckshöjning det som gör stor effektskillnad men för att kunna tillgodogöra sig det så måste man ju ta bort propparna ivägen så att säga. Totalt kanske det inte gör så mycket rent effektmässigt men bensinförbrukningen kan ju krypa lite nedåt och de extra hästarna kanske gör att det blir trevligare att köra bilen. fyrhjulsdrift är roligast! |
|
| Chipstrimning kan ge en hel del beroende på modell. Tidigare 325 kunde man få upp från 170 till ca 200 hk samt att responsen blev mycket bättre. På senare modeller kanske inte effektökningen blir så stor men körbarhet och respons ökar märkbart. | |
Dino |
Jag har pratat med min granne om detta då han är en jätte duktigt Mek . och han sa att OpenAirfilter o Avgassystem , ger inga hästkrafter alls isåfall kanske en eller två liksom som inte ens märks , utan det har med syket att göra då det låter mycket högre så tror man att bilen går snabbare också . men chipp visste han inte om . M-MotorSport |
|
blixten: Jag tror på att du får 30hk extra i en E30 325 den dagen du lägger papper på bänkning innan/efter framför mig! I stort sett alla verkar ha en väldig övertro på dessa chip! Köp ngt fint till flickvännen för dem pengarna istället. Där får du nog mer valuta för pengarna :) /Per |
|
|
30Hk låter mycket. Jag skulle tippa på 10 eller max 15Hk fyrhjulsdrift är roligast! |
|
|
Heter det verkligen chipstrimmning? eftersom det inte är ett chips man sätter i... utan ett chip! *undrande* |
|
| Chipstrimmning är väl det man gör på lördagarna framför tipsextra (chipsextra?)? | |
|
Chipstrimmning ger inte flel HK på en sug motor! Det ända man ändrar är effektkurvan. Som resulterar att det käns som en piggare bil. Om man funderar påå att stoppa i ett chip så ska man överväga att mappa istället... då ställer man in programvaran för just din bil istället för att använda ett trimmchip som är standard till din bils modell. kör i diket eller smaka på "shockvågen" |
|
bratten |
Det Zodiaken föreslog att köpa något fint till flickvännen istället stämmer ju så jäkla bra.Visst får man bättre valuta för pengarna. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk Läs vad en vis man säger. MVH Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.