|
|
|
|---|---|
| BMW:s 5-serie har för min del lagom utrymme, mycket körglädje kombinerat med komfort. Har varit hyfsat förskonad från problem. Bromsskivor, visko/fläkt-koppling och en länkarm har bytts under två år. Däremot har ju E39:an sina rostproblem (har bytt bagagelucka och huv som good-will) Finns det någon som vet om E60/61 karossen som delvis är i aluminium har några sådana problem med karossen? De första har ju varit med några år och E39-problemen kom ju tidigt på senare årgångar. | |
| Inte har väl BMW börjat med aluminium i karossen? Jag ryser, vilka karossdelar är det frågan om? | |
| Kanske klumpigt formulerat av mig. Det rör sig så vitt jag vet om motorhuven och ev. bakluckan. Inte någon del i själva karossen. | |
| Det var tur, jag har sett vad kombinationan Aluminium i karossdelar, järn/stål och vägsalt kan åstadkomma på Landrover! | |
|
Bakluckan är nog inte i aluminium ( tung som f-n) men motorhuv samt framskärmar. Jodå, även karossen är delvis i aluminium, läs punkt 5 i länken: Länk Min bil fyller precis i dagarna 3 år och nix ( knock on wood!) ingen rost vad jag kan se och ej heller hört talas om. Verkar vara något nytt lim som fyller karossvecken som tidigare var så drabbade av korrosion. ( se länk) |
|
|
Intressant info om E60 :) Tack till "Freude am Fahren"... Mvh Janne. |
|
| Japp! Intressant och sa langt positiv info, tycker aven tradstartaren. | |
|
Lyckas inte direktlänka till rapporten i registret, men här kommer länken till startsidan. BMW 520 är E60-modellen. Länk Bilen får 4/5, med vissa möjliga problemområden listade. Som jämförelse kan nämnas att E39 fick 4/5, en siffra som troligtvis inte är uppdaterad efterhand rostproblemen har yttrat sig. Mercedes W210 har fått sänkt betyg på grund av problematiken med rost. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
| Det man kritiserar i rapporten kommenterar BMW själva apropå om man skall tilläggsbehandla sin bil (enligt en annan tråd): "E60 har ny teknik vad gäller rostskyddsbehandling av hålrum. Vax osv används inte i samma utsträckning som tidigare varför dessa bilar ser "torra" ut i hålrummen. BMW anser detta rostskydd helt tillräckligt och rekommenderar inte några efterbehandlingar. Om PVC skiktet under bilen blir slitet eller skadat rekommenderas däremot att detta bättras." Sedan 2004-01-01 är dessutom rostskyddsgarantin förlängd från 6 till 12 år ( Vilket inte framgår av rapporten) så BMW hyser väl gott förtroende till den nya tekniken. | |
|
Problemt med Aluminium i karossen är isolationen mellan Aluminium och Stål. Landrover använde gummiisolering mellan aluminiumplåten i dörrpaneler och stålskellettet i dörren. Efter några års körning i svenskt vinterväglag med salt så började den galvaniska elektronvandringen vilket gjorde att stora sjok av aluminum försvann! Tiden får utvisa om BMW lyckats bättre! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.