AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.160

Tyvärr BMW,Mercedes och Audi!

Sida 2 av 2
Paap Reeder
... joooo ... är väl litet BMW-frälst s a s men när man har grannar som är stolta över en volvo 2,4i i snikutförande utan lucka och AC bara för att det står i reklamen att det är den bästa bil man kan ha är det lätt att få krupputslag under hålfoten.

MVH /// Paap R
kicken
kan säga att på väg hem från BB med en ny liten "bimmerkille" idag , så körde en SUBARU om oss på motorvägen i hög fart ...och boxermotorn har ett väldans karaktäristiskt ljud...men jag tror den lever om mer ,än vad den kan prestera??? ..typ lite när man åkte moppe , lucka kolven .putsa vevstaken. plana toppen och sånt...då gick snacket att : f-n den där låter mer än den går ju! .:-)

näpp! jag mekar så mycket allsköns j-velskap, och syskonbilar...och min frälsning blev min BMW 528 -87..:-)

m.v.h kicken
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Paap: "En person som köper en Subaru vet inget om bilar."

Jag tror att ägare av Subaru vet mycket mer om bilar än vad du vet om Subaruägare!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Livet är underbart när man åker BMW för ingen annan bil kommunicerar tillbaka såsom den.
Insikt och sanning efter 12 år som BMWägare.

Håller med dig till 100% Asken!
... efter snedsteg till två Ingolstadt-pulkor på rad:)

Mvh,
/Wille
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Asken...Ehhh, hur tänker du nu? Ingen bil kommunicerar tillbaka lika bra som en BMW? En Bumse är guld, men mycket mer än att hålla i ratten är det inte, så tillvida att du inte kliver upp i divisionerna.

Kommunikation med en bil är när du känner varje svettsloppa i kroppen i en kurva. Typ som en gammal Golf GTi. Att ratta en exempelvis 328 e46 är att ÅKA bil, skönt som fasen men knappast inspirerande. Om du frågar mig.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja,mig veterligen så brukar BMW modellerna alltid prisas för "kommunikativ styrning och körkänsla" när det skall till att testas av div biltidningar...I princip alltid bäst på detta.
Men visst finns det ganska stora "nyanser" av denna feeling även hos BMW beroende på modell..

Men jag kan väl återknyta till min senaste provkörning av Subaru Outbacken,vilket jag då menar är en modell som absolut inte har den kommunikationen som JAG anser hör till avdelningen körkänsla..Visst,en aning högre och "gungigare" därmed än den "normala" Subarun, men även styrningen tyckte jag var "diffus" och bilen som helhet överprisatt åtminstone 150'...

Kanske en Legacy 3,0 kommunicerar bättre(ganska mycket billigare också)?

Sedan så har tyvärr BMW också i viss mån börjat "tulla" på körkänslan beroende på för mycket "lull lull" och egentligen övervikt i förhållande till vad jag anser vara BMW's kärnvärde från start...

Folk i allmänhet vill ju ha komfort idag snarare än "feeling" och detta anser jag vara ett "problem" för de som vill ha "lite roligt" vid sin bilkörning,en lite lättare bil med lite "krispig" styrning är alltid roligare än en överviktig vagn som strävar att gå rakt fram alltid :)

Fy skäms Robert Lundberg ;)...Jämför aldrig framhjulsdrivna åk med BMW ;)
Blanda aldrig in styrning och drivning på samma axel...Blir ofta fel känsla då.

Visst, GTI'n var lätt en gång i tiden och rolig trots sin felaktiga drivning :), men nu är den för fet den med :)

Ok...Vad nu detta inlägg hade med den ursprungliga frågan att göra kan man ju fråga sig ;)

Mvh Janne.

Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
såna undersökningar är väll ändå aldrig korrekta, varken jag eller nån annan i familjen som kör Bmw ha fått frågor angående bil ägandet så alla röster kan inte finnas med i de undersökningarna, sen tråkigt men sant så är jo inte Bmw världens bästa eller snabbaste bil, om man tar en titt runt så ser man att den tiden är förbi, både för MB och Bmw för den delen, Mb hade väll 10 års rostskydds garanti och alla deras bilar började väll rosta efter 1år typ, så kan man inte få nöjda kunder.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja,huruvida dessa undersökningar är korrekta eller ej kan väl man ha delade uppfattningar om, men nog ligger det någonting bakom dessa undersökningar...

BMW har varit i topp nu i flera år och det vill ju till att bibehålla sig i toppen vilket inte är så lätt alla gånger...BMW måste kämpa lite mera nu för hur det än är så har "stödet" minskat en smula enligt då denna undersökning(relevant eller inte)..

Inte lätt att vara på topp "år efter år",utan det krävs ansträngningar hela tiden..
Men tvåa är ju inte "fy skam" det heller :)

Vad gäller Mercedes så har deras rykte skadats rejält mht rostproblematiken..
Så styrelsen där borde ha haft lite turbulenta möten misstänker jag..

Mvh Janne.
Om jag inte missminner mig hade MB gjort sig av med rostskyddsgarantin eftersom Mercedes inte rostar (jojo). Nu erbjuder företaget en mobilitetsgaranti över 30 år.
Många tycks mycket riktigt glömma bort att inget är evigt ej heller bilmärken. Många fina (tex Borgward) har av olika anledningar försvunnit. De kunniga kalenderbitarna kan säkert räkna upp ett antal märken som lagts ned/svalts.
Vidare är denna typ av undersökningar alltid baserade på stickprov (svårt och dyrbart att täcka in alla i ett land) och är underlaget stort nog blir det relevant. I detta fall täcks ca 4 % av populationen av undersökningen dvs 6 000 av 250 000 bilar (fast nu blir jag osäker det kan ju även vara frågan om äldre bilar och då är täckningsgraden lägre.)

Mvh
Mikael
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Detta är en diskussion uppstartad helt utan självdistans - varför har ingen ifrågasatt BMW:s rätt att "skryta" med sina framgångar i dessa undersökningar under alla år isf?? Konsekvens! Grattis Subaru...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.