AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.161

Fler spekulationer om BMW:s eventuella framtid med Volvo

Sida 1 av 2
Länk

Jag trodde det var rykten men de verkar vara väldig envisa sådana.

Vad vinner BMW på köpet av Volvo? Vad har Volvo idag som BMW behöver?

Jag ser inte riktigt att det skulle hända. Jag tror inte Volvo har något som BMW är intresserade av - varken teknik eller design. Det skulle vara en strikt ekonomisk fråga i sådant fall - köpa Volvo för att få marknadsandelarna och vinsten.
Korrekt länk : Länk
Det vore genialiskt av BMW att köpa Volvo! Man får ta del av en ganska bred produktpalett, stor säkerhets-know-how och ett starkt varumärke som jag tror för de flesta har en positiv, säkerhetsmässig och "familjär" innebörd (om vi blickar utanför Sveriges gränser).

Jag hoppas faktiskt att affären blir av - det kommer BMW, men framförallt Volvo och Sverige att tjäna på!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
bm
92
bmw_tok
Audi A4 Quattro Avant 2.0tdi 2011
Bmw 5-serien E60 fick bara 4 stjärnor i EuroNcap, så Bmw behöver nog hjälp av mästaren för att få lite säkerhet i sina vagnar!

Sen är väl säkert huvudsakliga syftet att man vill ha fler fwd bilar inom koncernen. Idag finns ju endast Mini. Bland billigare samt medeldyra bilar är ju fwd populärast totalt sett i världen.
Jag tror BMW redan kan designa säkra bilar. Det man i sådant fall vill åt skulle vara säkerhets-imagen som Volvo har.

BMW har idag en ganska bred modellpalett. Risken är att iom. ett köp av Volvo skulle leda till kannibalisering av egna märken. Att ett köp skulle gagna volvo tror jag inte på. BMW har idag ökat produktionen av bilar i USA för att minimera valutaförlusterna. Troligt är att producera Volvo i låglöneland då för att minska produktionskostnader.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Visste vore det ball om BMW köpte Volvo. Men tyvärr tror jag att Volvo då skulle bli deras budgetmärke... Å det är ju synd tycker man som svensk iaf.

Inom Fordkoncernen är ju Volvo märket som styr upp koncernen medan det inom BMW skulle kanske bli vad Skoda är inom VW. Det känns som det iaf.

Vore intressant om det blev en deal iaf. Å får hoppas att BMW inte fördärvar Volvo isf. Har dock svårt att tror det... men men.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Bmw kan väl alltid lära Volvo att bygga bränslesnåla prestandamotorer istället för en gammal uppskrämd respiratorförsedd "B20" i grunden.:)
"Svenska" bilar har ju varit ett föredömme och ledande i generationer när det gäller säkerhetstänkande och levat på det länge, men japsen har ju knäskydd numera.
E60 är byggd för att klara en säker smäll i högre hastigheter än konkurrenterna inte för att få slå konkurrenter i krocktester, vilket gör bilen för hård att krocka med i de farter som testerna använder var visst BMWs förklaring har jag för mig.

///MVH Hasso
Länk
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
I såfall är gamla sjuttiotalsjänkare byggda för krockar i överljudsfart
med tanke hur hårda och krockaggressiva dom är.

Nej, den förklaringen håller inte, och kan bara komma från BMW själva för
att på traditionellt tyskt manér förklara bort E60:s fiasko i krocktesterna.
Fanns en annan stor tysk biltillverkare som det blåste ett löjets skimmer över
ett bra tag efter ett katastrofalt undanmanövertest med en nykonstruerad modell. Detta fick större proportioner i pressen än bilen gjort sig förtjänt av mest pga. tillverkarens otroliga bortförklaringar istället för en direkt åtgärdsplan för att förbättra modellen.

/L

FredricF
Vad det gäller säkerhet såsom krockkuddar överallt, ABS, Antispinn, förstärkningar i dörrar,rattstång som kollapsar vid krock, och sånt så kan jag inte komma på en enda där Volvo varit före BMW (möjligen rattsången som fanns på 142an och jag är inte alls säker på om BMW 1500 hade det). Volvo har slagit på trumman betydligt mer, det är sant, men i verkligheten undrar jag om Volvo verkligen varit så ledande som dom hävdar.
Jag kan ha fel men jag tror inte det.

Vad det gäller andra saker som Volvo nyligen gjort reklam för såsom backvarnare och klima med dubbla zoner så har jag det på min E34 och den blir tonåring i år.

/Fredric
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
För Volvo vore det väl en högvinst att slippa Ford. Problemet är väl att man konkurrerar i samma segment som BMW.

Freude am fahren
Sverige kan väl köpa tillbaka Volvo som går med sådan vinst? Tror som sagt att det är mycket konkurrens mellan Volvo och BMW som det är.
Ur ett globalt perspektiv - och så bör man se på saken - så tror jag att det är mycket få människor som upplever Volvo som en konkurrent till BMW.

Volvo kan gapa hur mycket de vill om "Premium" hit och dit, faktum kvarstår ändå att de, precis som Saab snarast är jämförbara med märken som Volkswagen, Ford och Opel avseende köregenskaper och image - även om Volvo förstås ligger i ovankant imagemässigt jämfört med dessa.

Mvh,
Kalle
___
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Sedan finns det konservativa människor som inte tar till sig
att saker och ting förändras över tiden.
Det var inte så länge sedan BMW tillverkade 3 hjuliga motorcykelbilar och
hojar med sidovagn och KSP fäste.

Toyota skrattade man åt främst i USA när man introducerade märket.
Skrattar man lika gott nu när de inhemska märkerna går kräftgång?

Toyota visar även att man kan slå etablerade premiummärken (inkl. BMW) så det visslar om de
på ett flertal områden. Lexus tex. avfärdar man inte från "Finrummet" så lätt numera...
Varför skulle inte fler bilmärken kunna åstakomma samma sak?

/L
"Varför skulle inte fler bilmärken kunna åstakomma samma sak?"

Finns många exempel på bolag som lyckats ta sig från bottom till premium (titta bara på Samsung).

Det krävs en vision, tydliga mål och en genomtänkt strategi. Men även en drivande styrelse och företagsledning som kör till 100%. De amerikanska jättarna saknar totalt detta (vilket då även inkluderar Saab och Volvo).

Volvo i BMW-ägo skulle kunna bli ett riktigt "premiummärke" (jag hatar det uttrycket) inom loppet av en modellcykel. Volvo i Ford-ägo är och förblir ett mellanting.

Mvh,
Kalle
___
bm
92
bmw_tok
Audi A4 Quattro Avant 2.0tdi 2011
"E60 är byggd för att klara en säker smäll i högre hastigheter än konkurrenterna inte för att få slå konkurrenter i krocktester"

Det svaret håller ju som sagt inte. Här i Sverige smäller vi inte i så höga hastigheter som på Tyska autobahn, så vad skulle det hjälpa oss om det vorde så?

Sen tror jag inte på det heller, då skulle som någon skrev alla gamla bilar vara ljusår bättre än ny på högfartskollisioner vilket så inte är fallet förståss.

"Vad det gäller säkerhet såsom krockkuddar överallt, ABS, Antispinn, förstärkningar i dörrar,rattstång som kollapsar vid krock, och sånt så kan jag inte komma på en enda där Volvo varit före BMW"

Finns många exempel!!

Ett dagsfärskt är att du i en modern Bmw måste betala 20-30kkr extra för komfortstolar för att få whiplashskydd...uselt!!! Både Volco och Saab har det som standard!!

Whiplashskydd var förresten Saab först med i världen, Volvo strax efter. Bmw kom flera år efter detta.

Samma sak med sidokrockkuddar. Där var Volvo först! Audi hävdade länge att det var helt meningslöst...men sen flera år senare införde även Tyska biltillverkare detta. Listan kan göras lång...
Sp
210
Sparc
330e -22
Drivlina från BMW (dvs motor + bak lr 4-hjuls drift) och resten från Volvo själva
skulle göra volvo intressant igen för mig.
Volvos SUV skulle nog bli ruskigt bra utan deras nuvarande drivlina.

Men men... det blir nog ingen affär. Inte förbjudet att leka med tanken dock :)
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Varför inte en turbomatad Skövde-femma
på 300HK med designat avgasljud i nya Cooper S? :)

/L

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Läs Håkan Matson i dagens DI. Han har inte alltid rätt, men i dag tror jag att han har en poäng. Varför skull BMW köpa Volvo, med konkurrerande modeller och ett svagare varumärke? Jag tror att det skulle bli oerhört svårt att räkna hem. Men det är klart att investmentbankerna ska ha nåt att göra, och det är väl inte omöjligt att det är de som spridit ut ryktet.

Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger
Det vi vet konkret är väl att BMW begärde en värdering eller liknande av Volvo PV, för några år sedan. Således har det funnits konkret intresse för ett köp. Eller har jag missat något?

Mvh,
Kalle
___
Enligt instatta så har det funnits intresse eftersom BMW begärde ut all finansiell information om Volvo (PV).
Jag vet inte riktigt varför ryktet har kommit ut nu. Kanske för att Volvo enligt uppgift skall säljas ut sammankopplat med uppgifterna om BMW.

Jag tror sannolikheten att en affär realiseras är ytterst liten. Vågar dock inte sätta en "hatt-ätning" på det. :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.