AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
867

Vårda min nya Z4a?

bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Har lite frågor hur jag skall våra min nya Z4a..

Undrar när jag kan börja avfetta, svampa samt avfetta den med tanke på att lacken är ny och att den måste härda? har fått en massa insekter på huvet som jag vill ta bort och undrar om jag ska vänta eller göra rent det med de samma?

När de gäller högtryck tvätta samt avfetta underreddet, får jag avfetta hela underreddet? vart skall jag vara försiktig så vatten ej tränger in?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej!
Grattis till din nya fina bil.

Jag skulle rekommendera dig att kika på tvättguiden som finns på Länk och prova med den.

Viktiga ting är att smeka lacken med svampen inte gnugga och att noga lösa upp smutsen innan du spolar av den med högtryck och sedan svampar. Minimalt med repor blir det då.

Var sparsam med avfettningen för den löser upp rostskydd och tär på miljön.

Jag själv har börjat tvätta på LAVO i Solna och det är numer sällan jag använder ens svamp då jag tvättar mer ofta än förr.

Som Autopower Pro har du 10% på deras priser, säg till i kassan bara och blir det några problem, prata med anläggningschefen:)

Mvh
Asken

A true man listen twice as much as he speaks.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Avfettning från LAVO på huven, högtryck på LAVO och 70% av insekterna är borta på en gång.
Mvh
Asken
Sen då? Hur gör du med de återstående 30 procenten? 70% är ju exakt 30% ifrån ett godkänt resultat. :-)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Adelson: Sen konstaterar jag att du är amatör och jag proffs, jag åker och tvättar en gång till i veckan, tror på jultomten och har nått 140% och börjar närma mig målet:) Två spolingar och ett svamp-proffs är inte fel ekvation:)

Samt O/T:ar att IKEA numer är bannlyst i mitt hem då ägarn inte åker BMW och hur kul har man på jobbet utan BMW?:)

Mvh
Asken

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Spolningar ska det stå.
Mvh
Asken
Hehe, ja det är ju klockren matematik och logik det där. :-)

Som svar till Patricia kan man väl ändå säga att hennes bil är redo för diverse tvättkem, trots att den är ny. Petroleumbaserad avfettning är dock lite overkill och "fel" på sommarsmuts.

Underredet bör man kanske inte heller petroleumavfetta alltför rikligt och ofta, då det löser upp rostskydd. Alkaliska avfettningar är väl ganska ofarliga även under bilen? Eller de kanske ger sig på vaxbaserade skydd som finns ibland på tex aluminiumdelar? "Natur-" och "miljö-" avfettningar finns ju i diverse varianter som är "farliga" på olika sätt.
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Fick ej svar på min fråga, får jag börja avfetta bilen?
Det var det jag menade med "redo för diverse tvättkem". En enklare och kortare version av svaret är: "Ja." :-)
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Hur är det med själva caben? Ska man undvika högtryck på den eller är det bara att blåsa på? Shampo på caben?

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.