|
|
|
|---|---|
| Var och tittade på en 316i -96 igår. Såg fint ut på pappret med ifylld servicebok och bara 13000 mi! Dock var det en del rost på bakluckan och vid dörrarna. Sen var det en del elfel också. Kupé-fläkten gick "ryckigt" på lägre hastighet. Färddatorn var slocknad, likaså bränslemätarens lampor. Ac:n var ur funktion. Jag tycker det är konstigt att en bil med så få mil kan ha så mycket problem! e36 upfattas ju som värsta s**tbilen efter att ha sett det här exemplaret.Säljaren ville ha 30 000 för bilen. Tror nog jag sparar dem slantarna tills jag hittar ett ex med fungerande utrustning. Är ovan nämnda fel vanliga eller var det ett dåligt exemplar helt enkelt? | |
|
Just att färddatorn har "pixelbortfall" verkar ju vara otroligt vanligt förekommande, samt att A/C inte fungerar lika vanligt. Men trotts dessa blessyrer sycker jag ändå att man får mycket bil för pengarna, körglädje åtminstonde. Jag köpte en 325i med just dem problemen jag nämner för ett och ett halvt år sedan men jag ångrar mig ändå inte en sekund. Men man kan ju fortfarnade diskutera kvaliteten... Mvh //Jens |
|
| Framförallt är jag förvånad över dessa fel på en bil med endast 13000 mil! Funderar på att slå till ändå. Men undrar just vad det kan kosta och laga dessa nämda fel.. AC kan ju bli en riktigt dyr historia. | |
|
Jag är ingen ägare av E36 men är på g iaf, har kollat på ett par bilar, jag tycker du borde leta vidare efter nått finare ex och lägga lite mer. Men frågan är om du känner att du behöver dem? |
|
| Just nu lutar det åt att jag privatimporterar. Man får så mycket mer för pengarna om man handlar i tyskland. Det är ju ganska säkert at handla ifrån en handlare därnere också tänker jag. | |
|
Tycker det lät som aningen för mycket fel, dessutom visar det på hur säljaren skött bilen tidigare. Rost på bagageluckan är vanlig, dörrar (njaaa), AC:n kan bli väldigt dyr att laga, i förhållande till bilens pris. Har själv en 323i från -96 med 23000 mil på mätaren, AC:n kyler hur bra som helst, ingen rost men dock antydan på bagageluckans nedre del (tendenser til bubbelbildning) samt även mindre bubblor i vänstr bakskärm-kanten. Förutom det är det inga fel, saker och ting åtgärdas i tid och då hopar sig inte felen... Så jag tycker inte en 13 000 milare borde vara så rostig som den verkar vara? Man frågar ju sig hur den är skött, tvättad osv? Det ger ju även en bild av hur ägarna servat bilen. Annars är en 316i från -96 ett bra köp med tanke den kedjedrivna motorn som fungerar bra under förutsättning att olja/filter är bytt enligt intervallerna. Privatimportera vet jag inte mkt om, men har svårt att tänka mig att man tjänar så mycket på det, med tanke på runt-omkring kostander osv? Större utbud, visst men handlarna har ju även lite högre priser. Kika på svenska marknaden, någon fin 316i finns det säkert, kanske inte runt ditt gathörn, men inom landets gränser nog! |
|
|
Rost är inget problem om man sköter en E36. Min förra bil var en 323i E36 -96 som när den såldes hade gått ca 14500 mil. Inte en antydan till rost någonstans på bilen. Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Hej. Sålde min 328i 1996 Coupé igår. Bilen hade INGEN rost eller dylikt. Enligt köparen så var den i bättre skick både innuti och runtom än dem 7 e36orna han tittade på. Han nämde även att motorn (drivlinan) var piggast. Men bilens AC fungerade ej, däcken var slut, pixelfel i färddatorn, och att han påstodd att det "knackade" från kamaxeln/kedjan, så jag prutade ner priset med ytterligare 6000kr. För övrigt var bilen i en väldig bra skick. Bästa bilen jag ägt hittills! Min råd till dig är att du ska vänta tills du hittar den "rätta" bilen. Tveka heller inte att kolla på dem dyrare bilarna av den kategorin. Jag sänkte ner priset till en början med 66000kr till 62', därefter 60' och fick till slut iväg den för 54'. Men då var fälgarna osv. borttagna. Så oftast kan man ha tur om säljaren tröttnat efter ett tag. Nästa bil blir förhoppningsvis en BMW E36 CAB! |
|
| Tack för alla svar. Tror nog jag avstår att köpa den bilen. Känns klokare att leta mer och lägga en slant extra för att få en riktigt fin bil. När det gäller import får man väl säga att de "fina" bilarna är ännu finare än de inhemska, pga mindre rost och bättre vägar. Det är min upfattning iaf. Ser ingen anledning till att köpa bil i sverige förutom bekvämlighet. | |
|
Xyris: Jag hade själv importerat bilen från tyskland, och tro det eller ej så är bilarna genrellt mycket finare än sveriges tycker jag. Jag skulle hellre köpt en nyimporterad bil med full-historik än att köpa en här i sverige. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.