|
|
|
|---|---|
|
Blir knas på det här. När bilen är kall så går den tyst och fint utan oljud, men när den blir varm så knackar det undertill. Har lite ventiltick också, men förhoppningsvis blir det bättre med att ställa ventilspel samt hälla i en tjockare olja. Enligt mig så borde det inte finnas nånting under som kan knacka? Ljudet är tydligt och följer varvtalet. Kommer underifrån på förarsidan. Kattarna? Spridare? Lyftare? VANOS? Kamaxel? Hilfe! | |
|
Vevlager? Mvh |
|
|
Helt "normalt" ljud att M50 motorerna tickar lite och låter undertill när de har gått en massa mil, klassiskt skönhetsfel enligt BMW. Men det är klart är det ett grovt knackljud så kan det va värre. |
|
|
ställa ventilspelet kan bli problem på en bil med hydrauliska lyftare. som sagt vevlager är inte omöjligt, låt nån med motoröra lyssna så du inte kör tills det blir ras. |
|
|
Vevlager är ju en teori, men jag tycker att det låter lite för "snällt" eller harmlöst för att vara det? Har två kompisar med likadana bilar som lider av samma oljud. Så "Dubilidu!"'s teori stämmer nog bra. Tänkte mer om någon visste varför det blir så och vad det är som låter. Jaja, ska ner till GDS-hallen imorn och försöka lokalisera ljudet lite bättre samt byta oljefilter och hälla i lite fräsch Castrol-olja. Får bege mig till nån BMW-kunnig meck och be han lyssna lite. mvh, Martin |
|
| Olja och filter bytt utan resultat. Knackar fortfarande undertill. Någon som har fler förslag? | |
| nej men hade samma på min 325:a, finns även på min 328:a | |
|
Kör 50 mil så att oljan hinenr cirkulera och kanske lösa eventuella ansamlingar av smuts. Låter du bilen gå på tomgång 30 sekunder före och efter körning blir det mindre koksansamlingar i längden. Mvh Asken |
|
| du gjorde ingen motorskölj med omegas supermedel heller? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.