AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.870

Sportknappen funkar ej ?

Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Jag tror att min sportknapp funkar inte som den ska, har lämnat in den på Bmw och de hittade ingen felkod, men jag tror inte den Öppnar avgassystemet vilket den gjorde förr, har kollat litte på säkringarna som sitter under handsfacket men det stog på tyska, fattar inte det egentligen när bilen är Svensksåld men hur som helt, nån som har en aning om vad det kan va ?? Knappen lyser som den ska när man trycker in den men den öppnar inte Avgassystemet.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Fungerar knappen i övrigt? Blir gasresponsen bättre och styrningen hårdare?

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
J.Dredd, nej ingen märkbart skillnad iallafall,iförsig så kanske jag har blivit van med M3ans Sportknapp där är det enorm skillnad, men jag minns att Den lät tom annorlunda förut när man gasade med Sportknappen intyckt.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Sportknappen märks tydligt om du har den intryckt och ligger i svagt uppförsbacke på konstant gas och avaktiverar den. Bilen ska då tappa fart.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
då funkar den absolut inte, vad kan va galet då ? Bmw säger att de inte hittar några felkoder och jag har nästan kollat på alla säkringarna, det stog på tyska som sagt så jag kunde inte veta vilken är vilken.
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
En fundering; en liknande funktion (att öppna avgassystemet) finns på Golf R32. Dock öppnar inte systemet förrän en viss hastighet uppnåtts - vi hade en bil där den signalen aldrig kom (givar/kabelfel) och systemet öppnade därför inte. Kan det vara något liknande?
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Den har öppnats tidigare även när man stog still, Provade dock idag att testa litte med den, Gasresponsen förändras, ratten blir något hårdare så jag tror det är endast Avgassystemet som inte öppnar sig, trycker man itne Sportknappen och gasar stillastående så hör man att den behöver större flöde, det låter litte soma tt bilen är kvävt. Kan det ha fastnat en sten eller något liknande i vägen för den ?? Kan man spruta vatten in i systemet eller är det skadligt ?? har försökt med att slå litte på den med en pinne o se om den går upp hände ingenting.
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Tycker nog inte du ska spola vatten eller vålda på den, det blir troligen bara dyrt. Låter som att den fastnat/kärvar, men det kan ju finnas både elektriska och mekaniska orsaker till det. Blir nog vackert att plocka isär och kolla del för del. Antingen om du gör det själv eller verkstan.....
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Är det samma typ av ventil som på 330 vilket är troligt.... (Har inte kollat alls på Z4 så jag gissar)

Så styrs denna av vacum och beskrivs i många trådar. Rycker du vacumslangen som sitter ganska trångt på ovansidan så ska ventilen öppnas. Funkar det så är det troligen fel på en elventil eller kabeln till den som sitter vid vänster bakljus på en e46.

Med detta borde du kunna ringa in felet något.

/chni
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
tack chni, ska kika om jag hittar slangen som du nämner. Sitter den ovanför Ändröret ?
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Den sitter ovanför ändröret på någon tefats liknande mojäng har jag för mig. Slangen går sedan upp till den elektriska ventilen vid bakljuset på e46.

Lycka till.

/chni
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
har vart o tittat nu och det finns inget ovanför ändröret,
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
vad heter säkringen som går till den " i tyska" .. har för mig att 330 ägare brukade ta bort säkringen som gick just till detta för att alltid ha det öppet, fast de hade väll ingen Sport knapp heller om ja inte har fel
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
I 330 finns ingen sportknapp som du säger, inte normalt iaf.

Vet tyvärr inte vad säkringen till kan heta, får hoppas att någon annan hittar tråden.

Så här ser ventilen ut på 330 iaf Länk
grejen ovanför vänstra pipen på bilden.

/chni
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.