AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.064

Bränslepumpen nästan död?

fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Har precis kommit hem från tyskland där jag bland annat införskaffat en liten husvagn.
Jag har gjort lite reperationer på min kära 750, 97:a också.
Men när jag har dragit vagnen x-antal mil och börjar närma mig hemmet i Stockholm så hör jag ett förfärligt "tjut, fågelkvitter, digitalpip". Detta lokaliserar jag bak i bilen, närmare bestämt i området kring tanken.
Kan det vara så att bränslepumpen/bränslepumparna har gett/börjat ge med sig?
Jag skulle kunna tänka mig att om dom var lite dåliga tdigare utan att ge oväsen ifrån sig så kan dom ha tagit "stryk" av att mata på mer bränsle under många mil.
Tips snälla innan jag lämnar in min ögonsten på verkstad?
Paap Reeder
... eftersom bränslet kontinuerligt cirkulerar under 3 BAR´s tryck "känner inte pumparna av" d v s får mer eller mindre jobb om du kör på tomgång eller fullt skaft.

MVH /// Paap R
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Hmm! Vad kan det vara då?
När detta tjutande, kvittrande läte kommer och jag kör en stund eller stänger av bilen så kan det i många fall försvinna.
När jag startar bilen så kan oljudet vara borta. Om jag därefter börjar köra "lugnt" så är det fortfarande borta, men skulle jag gasa lite så kommer det tillbaks.
Jag blir gråhårig....

//Faktor
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

Jag har haft snarlikt problem med min 750 e38.
i mitt fall var det "avluftningsventilen" i tanken som behövde göras ren, sedan tystnade oljudet.
För att komma åt den så måste du:
1. lossa baksätet.
2. peta bort "gummilocket" som döljer serviceluckan till tanken.
3. skruva loss bensinslangarna på luckan(läker en del soppa, var försiktig)
4. Montera bort serviceluckan och medföljande bensinpump.
Nu kan du se ventilen, den ser ut som en liten "vattenkran" av vilken du ser ryggen på
(vit).

Dra ventilen raktupp.

Jag blåste ren min med tryckluft och smorde därefter med 5-56 sedan var oljudet borta.

dra kranen/ventilen rakt upp samtidigt som du trycker ihop plast clipsen
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Tack skalman,

Skall kolla om det är felet.
Jag svängde förbi min lokala bilmek under eftermiddagen, dom lossade baksätet för att kunna höra ordentligt.
Enligt deras utsago så trodde dom mest på bränslepumpen, men vad jag förstår så är det ett konstant tryck i pumpen och detta oljud ändrar karaktär lite beroende på om man gasar eller om bilen bara står på tomgång.
Verkstaden pratade även om bränslefilter, men den kan väl inte orsaka detta oljud. Filter är ett filter?

//Faktor
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej Faktor.

Skulle det vara pumpen så har jag en liggande, begagnad men felfri.

Ventilen som jag nämnde tidigare kan väsnas en hel del, har svårt att tro att ett filter skulle kunna orsaka något som helst missljud.

Mvh
Skalman
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
@skalman
Du har powerpost

//Faktor
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Lämnade in bilen på den lokala verkstaden. Dom hade glömt att det var röd dag idag, så dom var tvugna att jobba lite.

Det visade sig att det inte var bränslepumpen, utan det var nivåregleringen bak som hade en massa konstiga tjutande ljud för sig.
Dom fick hälla i en liter olja samt åtgärda något litet läckage.
Till saken hör att jag hade den inne på inspektion 1 för ca en månad sedan på samma verkstad. Så jag ifrågasatte hur det kunde komma sig att man måste fylla på en liter olja efter så kort tid, eftersom det nu inte var något jätteläkage.
Chefen skulle ringa mig i morgon då han undersökt saken lite närmare....

//Faktor
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.