|
|
|
|---|---|
|
Om man inte har Bmw:s specialverktyg för att hålla ner kammarna kan man ju lossa försiktigt lite i taget här och där och få bort kammarna ändå. Jag leker med tanken att lossa alla skruvarna i Vanosen och sedan börja att lossa kammarna samtidigt på detta viset. Kammarna och vanosen bord då gå att plocka bort i ett stycke och man behööver inte ta hjälp av Bmw för att montera ihop det igen!? Detta förutsätter givetvis att kedjan är "loss" därnere innan... Vore jätteintressant att höra erfarenheter och åsikter om detta! Till alla som skruvar S50, lämnar ni in motorn för att montera Vanosen när ni monterar ihop igen? (Gäller i första hand dubbelvanosen) Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) | |
|
Nope, det gör man själv :) Har du TIS så är det bara följa instruktionerna så löser det sig självt. |
|
|
Tjena *LotecM3* Det gäller S50B32. Enligt TIS:en behöver man x antal specialverktyg... Har du kollat på demontering/montering dubbelvanos? Tror du fortfarande det är möjligt att lösa på ett bra sätt utan specialverktyg? Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Har demonterat och satt ihop ett antal såna UTAN specialverktyg. Behövs inga sådana, däremot så underlättar det. |
|
|
Ok, nice! Låter du de splinade axlarna från vanosen sitta kvar i kammarna när du drar ut vanosen? Ställer du kammarna med skåran i läge eller hur gör du för att inte sabba inställningarna? Har ju iofs TIS:en och jag ska kolla igenom den idag men det vore kul om du har tid o lust att ge en kort beskrivning... Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Nej, de ska följa med vanosen. Ta inte av dem ifrån vanosen, annars måste du ställa in mera prylar. Kort sagt kan man säga att du ska skruva på kammarna samtidigt som du drar ut vanosen.Och tvärtom när du sätter ihop. |
|
|
Ok, så vad man behöver komma ihåg är att rätt spline ska i samma bana som den kom ifrån? Stämmer då följande? Montering: 1. Nolla vev och kammar. 2. Skruva ihop drev och allt tills typ bara Vanosen återstår. 3. Sätt vaosen i samma spline som den kom ifrån och vrid kammarna samtidigt som man skjuter tillbaka vanosen??? Stämmer??? Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
*LotecM3* En fråga till. När man plockar bort vanosen måste man ju vrida kammarna en bit i förhållande till veven, Bmw använder ju sitt specialverktyg här för att släppa trycket på solenoiderna. Hur sjutton gör du utan verktyget? Jag har gjort det en gång men kommer inte ihåg hur jag gjorde, vete sjutton om jag inte lossade bultarna vid kamdreven?? Hur gör du? Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
För den som är intresserad av hur man tar bort en dubbel vanos så har jag fått reda på att man ställer kammarna så att loberna pekar mot varandra på första cylindern. Man kan lägga ngt platt på dem typ en linjal för att se att läget är rätt. Därifrån kan man börja dra ut enheten samtidigt som man vrider kammarna... Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.