|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Är lite sugen på en 540 (-98 -99). Vill gärna veta om det är något speciellt man bör tänka på inför ett köp. Vilka grejer man bör kolla upp när man åker runt och kollar objekt. Vilka grejer kan kosta skjortan om man får bekymmer? Är den svindyr att äga? Hur svårt och dyrt är det att få tag i delar till motorn och så vidare? Tacksam för svar. | |
|
Börja med att kolla begagnatguiden. Många bra tips där. Jag betalar ca 9500 per år för helförsäkring. Ca 2400 i skatt. Obalans och skakningar är ett problem som kan vara svårt att få bort. Försök att hitta ett "lugnt" ex. Bromsar och bussningar tar stryk=tung bil!! Strulande ABS-givare är ganska vanligt. Finns en del fel som är vanligare än andra, men så är det väl med de flesta bilar. Helt klart en underbar bil att köra!! Lycka till! |
|
|
Kollade begagnatguiden och där finns en hel del nyttigt läsande. Men om man jämför med andra bilmärken i samma klass, finns det då större prisskillnader när det gäller reservdelar, reparation på auktoriserade verkstäder och service? |
|
|
Bmw är billigare vad gäller service/reservdelar än många andra märken , speciellt japanska. Är väl mest försäkringen som kostar en slant. Kolla att tilltänkt objekt är rostfri på den specifika problem ställena som E39 dras med(sök på: E39 and rost). |
|
|
årsmodell 98 var för mig ointressant för den har inte vanos, det har 99:an. Sedan brukar bussningarna i bakvagnen bli dåliga vid 15000mil, dem fick jag byta. Sedan är det en sjuka i abs systemet på 99-00:orna då några komponenter lätt går sönder av värmen, inte skoj att köpa ny, kostar över 7000kr, jag vet för jag köpte en ny i höstas. Motorn går superfint och har du en manuell så kan du få den att gå skapligt snålt, speciellt i stan, åker du motorväg så brukar jag skämta på jobbet, varvar jag över 2000rpm så kör jag för fort:) alltså superskön och tyst på motorväg. //Stefan |
|
|
Jag borde alltså hellre kolla -99? Exakt vad innebär vanos? Tack för alla tips! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Insugningskammens inställning varieras efter belastning, finns sedan länge på sexorna som även har dubbelvanos (även avgaskammen) från 09/98. V8 fick enkelvanos från 09/98 Sänker bränsleförbrukningen, samt flyttar ned maxvridetkurvan några hundra varv lägre. Men det är nog viktigare att hitta rätt skött bil och rätt skick än att haka upp sig på vanos eller ej. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.