|
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada fantaster! Har nyligen införskaffat en mkt grym Hartgetrimmad 535:a E34, motorn, växellåda, bromsar, koppling, ja allt går perfekt. Men! har märkt att det "skramlar" lite när jag stänger av motorn. Det skramlar bara när jag inte har kopplingen nere och nollan i. Trampar jag ner kopplingen och stänger av låter det ingenting. Har inte lyckats lokalisera var ljudet kommer ifrån än. Tacksam för alla tipps om va det kan vara för något och om det kan vara något allvarligt. Men bilen går som sagt perfekt, tror kopplingen är bytt för den är rätt hård! //Daniel | |
Paap Reeder |
Hej! M535-86 med 35000mil och samma "ljudfenomen". Nu byggt om till automat. Det visade sig vara huvudaxeln i den 5 vxl lådan som är glapp i främre och bakre huvudlagren. Bara att riva ner och byta. Bytte till Castrol olja vilket tog bort mycket av ljudet. Inget farligt men otrevligt - i alla fall minst 5000 mil till. MVH /// Paap Reeder |
| Skrammel vid avslag,hård koppling? Enligt mina tidigare BMW-erfarenheter,(535-E28,525-E34),så hade jag samma fenomen på båda innan jag bytte koppling. Efter kopplingsbyte blev det tyst vid avslag,samtidigt som kopplingen blev betydligt mera lättrampad.Jag tror att skramlet kommer från tryckplattan!Det är bara att hissa upp,offra ca 5h,sen kan du njuta flera år!!! | |
|
Tack för svaren. Har inte hört om något liknande innan så det är intressant med allas synpunkter. Kopplingen känns dock mycket bra, har aldrig några problem vid växling eller liknande och jag brukar alltid av gammal vana stänga av den med kopplingen nere så är det något jag behöver byta eller oroa mig för? Kan inte byta kopplingen själv, men om det inte allt för svårt så kan nog jag och min händiga farsa göra det tillsammans... //Daniel |
|
|
Har samma problem med min 535i-91. Testade att hålla kopplingen nedtryckt när jag stängde av motorn och missljudet försvann. |
|
|
Precis så är det för mig. //Daniel |
|
|
Det är mycket vanligt med det ljudet, låter så i dom flesta Getrag och ZF av lite grövre kaliber. Jag skulle inte tro att det hjälper med ett kopplings byte på en 535 E34:a efter som dom kör med stumt lamelcentrum, och dämpat svänghjul. Gerhard// |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.