AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.213

Demontering av backspegel?

Visa användare
7
thisse
Z3 2.8 roadster -98
Lotus Esprit S2 -79
Mercedes 200K E-klass -99
Renault Kangoo Family -03
Renault Kangoo transp -99
Har en Z3-98 och problem med korrosion på backspegelfästet på enbart höger sida. Min fråga är hur lossar jag dörrsidan så jag kommer åt att demontera aluminiumfästet mellan spegel och dörr?
Mvh
Kent Thisell

Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Hej! Det ett stort problem vill bli nötningar i aluminiumen i fästet, det slutar oftast med att spegeln går av i fästet, dvs när du ska demontera spegeln vrid den 90 grader då kommer du se fästskruvarna från utsidan. Lossa dem. Dörrsidan lossar du genom att skjuta plaststycket framåt (vid dörrhandtaget) pilla sen loss blindbrickan på passagerarsidan resp elspegelinst på förar sidan. Där under hittar du en skruv. Sedan sitter den fast med en massa clips runt om lossa dem gärna med en typ spackelspade för att inte dra sönder clipsen. När det är klart lyft dra dörrsidan rakt upp, kan sitta ganska hårt. Lycka till . Z3 hälsningar Kent.

Min bil 2007
Länk
Visa användare
7
thisse
Z3 2.8 roadster -98
Lotus Esprit S2 -79
Tack så mycket för det uttömande svaret. Jag ska genast ge mej på probemet i den ordningen du föreslår.

Varma hälsningar från en annan Kent

Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Hej!

Här kommer en lite instruktion... glöm inte skruven bakom airbagmärket om du har sidoairbags! Länk

Om du aldrig har vridit dina backspeglar 90grader som Z3Kent skriver så kan dom ha ärgat fast... jag råkade ut för detta... skiten gick av :-(

Om dom inte verkar vrida sig när du tvingar dom lite kan så vara fallet.

Då kan du plocka loss spegelglaset (med en bred spackelspade el liknande så du inte knäcker spegeln, sitter med clips så det ska i princip bara vara att vålda loss den, jag har lyckats knäcka en spegel!) När du plockat loss spegelglaset sitter det 4 skruvar... lossar du dom så får du isär själva spegelhöljet och kommer därigenom åt de 2 fästskruvarna som Z3Kent skriver om som du lossar spegeln med.

Lycka till!!!

/Magnus

Länk
Happiness isnt around the corner...
Happiness IS the corner!
Visa användare
7
thisse
Z3 2.8 roadster -98
Lotus Esprit S2 -79
Tack Magnus för dom instruktiva bilderna. Nu vore det väl fan om man inte skulle kunna fixa loss backspegelfästet!

//kent
k0
17
k01lsh
Volco XC70 D5 -07
Har också en del ärg vid fästet (aluminium) till backspegeln. Någon som vet vad det kostar på ett ungefär att 1. Låta BMW göra hela jobbet inkl. lackering eller 2. demontera backspegeln + fäste själv och lämna in den för slipning + lackering?
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
allt lackeringsjobb verkar vara dyrbart och det är väl arbetstiden som är dyrbar, då det är väldigt små ytor det här är frågan om så borde du få ett ganska så proffsigt utförande med enka sprayburkar och idag som man också kan få yrkesfärg med härdare och klarlack därtill, det som är problemet är väl att man har ganska dammfritt och väljer en härdare som "sätter" sig rätt snabbt, men att färgen ändå hinner att flyta ut just för att det är liten yta
mvh Uffe/bildock
Ha
30
Hardskalis
120i M-sport
hehe vilken tur jag hade som tittade in här idag.. har samma problem med min backspegel å hade tänkt att börja kolla på detta imon då man är ledig!! nu kommer det gå lite lättare när man vet hur man ska göra...

Mvh
Marcus
Jag har också haft problem med backspegeln, lyckades få tag i en på skroten, dock med annan färg men jag använde innandömet. SKIT I ATT TA LOSS BILDÖRRSKLÄDSELN! Det fungerade alldeles utmärkt ändå och gick mycket snabbare genom att du tar bort själva spegeln i backspegeln (som du får bort genom att använda något som inte skadar lacken när du trycker ut spegeln), lossar på kablar och sedan lossar backspegelfästet som sitter fast med två bultar i dörren.
Ha
30
Hardskalis
120i M-sport
någon som har ett bra tips på hur man får dit själva backspegelglaset på ett smidigt sätt??
Är det bara glaset du vill trycka dit? Se till att bakomvarande plastfäste är centrerat och tryck dit glaset tills du har att det "knäpper fast". Se till att du har fäst elkabeln till värmeslingorna på glaset först...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.