AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
873

info om denna 525 -01?

Visa användare
230
lalle83
M3 Coupé 3.0 -94
Hej! Har hittat (till tjejen) en mörkgrön 525 Touring här på AP... E en -01 med ca 12 000 på mätaren, hyffsat med utrustning å ett skapligt pris (strax över 100 000 kr) Någon som har nån info om denna? Nåt spec man ska tänka på på e39:orna?

Länk
Länk den ser fin ut på bilderna iaf..!

MKT tacksam för svar!
///MVH Johan

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

En sak att uppmärksamma är att denna bil saknar stolsvärme vilket du bör informera din tjej om innan köp ;)

Att bilen är importerad kanske du redan vet.

Rostskyddsgarantin har nyligen gått ut så kolla upp rosten ordentligt. Annars så står det mesta i begagnaguiden för E39 som du hittar till vänster i menyn.

___
//Ulf
Visa användare
230
lalle83
M3 Coupé 3.0 -94
programmer: jo ja har sett att den saknar stolsvärme, men d får hon klara sig utan om d blir köp.. =) hur vet man att den e importerad när man inte kan kolla reg nr? iofs så e väl alla svensksålda utrustad med just stolsvärme..? Och rost ska d väl inte ens finnas tendens till när den e såpass ny..? Min m3:a finns d ju inge rost på å den e från -94... Men klart d finns undantag..

///MVH Johan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

lalle83: som du gissar så är avsaknad av stolsvärme = import vilket i sig inte är något negativt. Det kan ju också betyda att den har rullat i ett mildare klimat...

Rost är tyvärr en akilleshäl på E39 och det beror inte på ålder och skötsel utan på brister i tillverkningen. Oftast är det baklucka, motorhuv, underkant dörrar och innaför tanklocket och det är då plåtveck/skarvar som drabbas. Jag har själv fått bytt bakluckan på garantin, min kompis som har en 03:a bytte för ett år sedan både motorhuv och baklucka och åtskilliga andra här på forumet har fått bytt delar på garantin. Inom de 6 år som garantin gäller så har BMW varit generösa med sina åtaganden men så fort garantin gått ut så är mer eller mindre omöjligt att få saker bytta.

Sen gäller det förstås att kolla upp historiken på bilen. När du tagit reda på regnr och chassinr så gå till närmsta BMW-åf och beställ ett utdrag av service- och garantihistorik. Det kostar 3-500kr och ger dig förhoppningsvis ett antal datum och miltal som du sedan kan verifiera mot bilens mätarställning och servicebok. För att ytterligare verifiera servicebokens äkthet så kan ringa de verkstäder som servat bilen och kontrollera att bilen varit där och att miltal och datum stämmer. Väldigt många E39 till salu här i Sverige har tveksam historik och en 01:a kan ju har rullat allt från några tusen mil till över 30.000 mil.

Bilen ser ju väldigt fin ut på bilderna men skippa aldrig kontrollen av historiken bara för att du själv tycker att den ser fin ut för att ha gått 12.000 mil. Många är de som gått på en blåsning...

___
//Ulf
Den där har varit till salu ett bra tag, känns lite underligt med tanke på priset..
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Ser det inte ovanligt väl lackat ut runt reservhjulet? Länk
Brukar väl inte vara lackat där utan bara den matta färgen som är t.ex i motor utrymmet? Tok smälld en gång i tiden?
nog ser det ut precis sådär i bagaget på min fjordgråa kombi så tror inte alls det är nåt onormalt.

/mvh jocke
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, den där har varit med väldigt länge. Vet inte vad det är men var kritisk. Inte vet jag om den var väl lackerad i skuffen. Jag tycker det ser orginal ut med endast lite grönt damm på grund färgen. Huven ser matt ut på insidan. Min bytta huv är klarlackad på insidan, men det är nog upp till lackeraren vid garantibyte.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
jahaja, då är det bara att lära om dig. Jag trodde alla E39 med skinn hade stolvärme, men ack så fel jag hade. Frågan är varifrån den är importerad, för såvitt jag vet så är alla tysksålda bilar med skinn utrustade med stolvärme. Jag tror tyvärr det kommer att göra bilen mer svårsåld, skinn utan stolvärme är inte skönt, och jag pratar av egen erfarenhet....

Mvh Johan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Lågt pris, lågt miltal, snygg bil kan ju vara klippet ??.
Ett service/garantiutdrag brukar svara på detta.
Mörkgrön är inte den popläraste och mest lättsålda kulören, men jag gillar den.
Lite onödigt att såga av regnumret i detta fall.

Står en 2003 S60 import 2006 med 5400 mil på mätaren , men den bor hos grannen till BMWägaren.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Ägaren finns här på forumet, den har varit till salu sen januari och med priset på ca 145 000:- från början om jag mins rätt.

Blogg:M3Länk
Visa användare
230
lalle83
M3 Coupé 3.0 -94
Tack så mycket allihop! Har vart nyttig info! Så nu e d upp till honan å säga va hon tycker, om man ska ringa på den eller inte...=)

///MVH Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.