AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
891

Mystiskt elfel E30 318 -89:a

Mi
345
Michél
E87 118d -08
Hej!

Är lycklig nybliven ägare till en 2-dörrars 318 vars 4 tidigare ägare inte har vinterkört bilen. Fullstämplad servicebok samt kvitton och besiktningspapper samt ett miltal på 16000 mil gjorde sitt för att övertyga mig om att skaffa en ytterligare E30.

Igår skulle jag och vännen koppla in ISO-kontakt till kablarna som gömde sig i stereoutrymmet. Lila sladd/blå rand (12,5 volt) kom i kontakt med gul sladd/röd rand (1,6 volt) utav misstag men ingenting hände,tändningen var då igång.

När allt är klart och bilen startas märker vi följande:

Hastighetsmätare,varvräknare,innerbelysning,klockan samt backljus fungerade ej. Hastighetsmätaren gick igång efter drygt en minut,samma sak med backljusen.

Senare på kvällen dog även hastighetsmätaren och nu vägrar larmet att aktivera sig (går igång automatiskt efter 1 minut).

Nu undrar jag vad som kan ha hänt? Kollade säkring nummer 10 som är till för samtliga funktioner men efter byte var det fortfarande problem.

Min tanke är att det kanske finns ytterligare säkringar eller möjligtvis ett relä som kan ha blivit kortsluten.

Finns det någon som upplevt sak eller kan bidra med hjälp så skulle jag bli VÄLDIGT lycklig.

Hälsningar//

Michél,en tvåfaldig E30-ägare som börjar bli fundersam
Mi
345
Michél
E87 118d -08
Är det ingen som vet lite mer angående mitt problem?

Centrallåset är även det ur funktion.

Kan jag ha kortslutit någonting riktigt ordentligt? Tycker inte att det ska gå direkt med radiokablarna...

Jag mätte upp den lila kabeln med blå rand efter att ingenting ville fungera,fick 12,6 volt i utslag på den då tändningen var på. Anslöt den till Memory på stereon,testade om det gick (vid det här läget fungerade dock hastighetsmätaren).

Stereon vägrade att gå igång,lossade Memory-kabeln och hade då ingen spänning på kabeln.

Jag vet själv inte vad det kan vara,kunskapen inom el FINNS,dock inte kunskapen om elektroniken på E30.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.