|
|
|
|---|---|
|
Salam, Funderar på att ta ner min bil till Iran. Dels för att ha den här, dels för själva resan ner genom tex Kaukasus. Här finns ju i princip inte blyfritt. Inser att skulle jag tanka blyat så förstörs ju "katten". Men hur är det med motorn i sig? Om nu den klarar det utan problem, vad är enklast/billigast? Att ta bort katten hemma o köra ner utan (vad sätter man istället), eller förstöra katten här nere och köra med den ändå och byta till en ny väl hemma? *BAWORAK* | |
|
Är du helt säker på att det inte finns blyfri bensin "därnere"...? Komplicerad fråga det här... Hade nog köpt en äldre bil utan katalysator få slipper man hålla på och modifiera en E39:a... Typ en gammal Volvo eller något... om man ska ha BMW utan kat. så får man leta efter väldigt gammal sådan... _____Vraum!_____ |
|
|
Ja jo det finns blyfri lite här och där, typ på 4 stationer i teheran, men inte mycket mer. Men skulle motorn ta ngn skada? Det rullar ju en hel del nyare bilar här, tex både 3-5-7 serie. Ställer mig tveksam till att alla de enbart kör på blyfritt... *BAWORAK* |
|
|
Är du säker på att den är blyad? I Sverige har man ju inte haft bly i den "oblyfria" på många år utan någon annan typ av smörjmedel. Kalium har jag för mig att man använder men det kanske inte heller är bra. /Udo Dirkelsniff Länk |
|
| men är inte shell V-power blyad? eller vad är det för speciellt med den.. har fått för mig att det är lite mer blytillskott i V-power.. eller är jag helt ute och cyklar | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Finns ingen pumpbensin i Sverige som innehållt bly på många år som Udo säger. Men hur det är i de oljeproducernade arabstaterna får man nog försöka söka sig fram via webben goggle tex ///MVH Hasso Länk |
|
Svante, jag hade nog tänkt efter både en och två gånger innan jag hade kört in bilen till Iran. Du är medveten om att det kommer krävas ett massivt pappersarbete för att ens få köra in bilen i landet. Eller får du särbehandling i egenskap av myndighetsperson från utlandet? Är du från Iran själv? Kontakter i landet som kan hjälpa dig? Annars tror jag att själva körningen till Iran och bilens överlevnad där är i sammanhanget ett mindre problem. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Länk Länk Afrika övergår till blyfri bensin Afrika28 december 2005 Afrika söder om Sahara kommer att lyckas leva upp till målet att ha övergått till blyfri bensin innan årskiftet, skriver BBC News. Sydafrika blir det sista landet som genomför reformen. Där uppstod tidigare i månaden brist på bensin sedan flera raffinaderier stängt för att anpassa anläggningarna till ett enbart producera blyfri bensin. Övergången till blyfri bensin har redan genomförts i alla industrialiserade länder men används fortfarande i bland annat Nordafrika och några asiatiska länder. Reformen är resultatet av en målsättning som sattes upp under ett miljötoppmöte 2002. /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Mugge> Jo jag får nog ganska ordentlig särbehandling om man säger så. Som diplomat kan jag kringå det pappersarbete du nämner (som jag vet är omfattande inte minst i detta landet). Så det är i princip bara att köra in bilen och sedan får jag byta mina svenska plåtar mot diplomatplåtar. Man får så olika informationer här...en del påstår att det finns blyfritt överallt..men man undrar hur deras bilar kan gå på det... Nåja, vi får se hur jag gör. Det är ju en ganska lång resa också, och jag vet inte hur det är ställt med blyfritt på vägen ner... Men stora frågan är fortf: Tar motorn i sig skada av blyad bensin eller är det bara katten som går åt helvete... *BAWORAK* |
|
|
Hej! Det är bara katten som tar skada, inte motorn. Bly är bra för motorn! Blyet ger beläggningar på kattens ytor som gör att funktionen försämras. Mvh Jonas |
|
|
Blyat är inget problem för motorn, men som sagt ovan katten förlorar sin funktion att rena avgaserna. Men det är inget som märks vid körning. Om du ska ta tillbaka bilen till Sverige lär du dock få montera en ny kat för att Bilprovningen (och miljön!) ska bli nöjd. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
TACK Villarosa och Mogge för den informationen. Alltså kan jag tex skita i att ta bort den tills jag möjligen väl kommer hem igen och då sätta i en helt ny. Om jag nu skulle tanka blyat någonstans. Återigen tack för infon. *BAWORAK* |
|
|
SvanteE: Vem står för resekostnaden? Du eller vi (staten)? /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Ja den resan får jag betala själv. Det behöver du inte oroa dig för. Är ju inte i Kungens intresse att jag tar ner min egen bil på det sättet. Skulle ju kunna skeppa ner den som flyttgods (då fick ni betala det hela) men jag vill även uppleva själva resan i sig. Hurså? *BAWORAK* |
|
| Finns det en BMW-återförsäljare i Teheran som du kan fråga om blyfri bensin? Finns det inte blyersättning att köpa och tillsätta bensinen när du tankar? | |
| Inte för att du behöver blyersättning inser jag nu men det är väl så man kan göra med riktigt gamla motorer. | |
|
Blyersättning? Han vill ju ha varken bly eller blyersättning till sin 97a. Jo, det finns blyersättning att köpa och det använder man på äldre bilar (normalt före 85) som krävde bly för ventilsmörjningens skull. Bilar med kat ska ha varken det ena eller andra om man inte vill sabba katten. SvanteE: Är övertygad om att det blir en spännande resa! (behöver du en co-driver?) __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Kan du inte montera av katten innan du åker ner? | |
|
Jo klart jag kan montera ner den, men det tar tid i anspråk. Vi pratar ändå om en resa som tar säkert 12-14dgr i anspråk o då har jag ju blivit av med nästan halva årets semester. Så att förlora ytterligare en dag i Sverige för att montera av dem gör jag nog inte. VillaR> Jo det behöver jag faktiskt:-) Men konsulns make har uttryckt ösnkemål om att få vara det. Men blir projektet av och han backar så lovar jag att höra av mig. Enda abret för dig blir visumet till Iran, men det kan nog ordnas, de andra länderna (kräver iofs visum de också) kan susas igenom med CD-skyltar... *BAWORAK* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.