|
|
|
|---|---|
|
530:n ville inte starta i morse. har haft lite problem hela veckan med att jag fått köra startmotorn ovanligt länge när bilen stått över natten, men aldrig haft problem när den varit varm. startmotorn gick runt nu med samma hastighet som alltid men motorn tände aldrig. provade med starthjälp + plockade ur dieselslangen efter filtret å vred på tändningen, dieseln forsade där så jag utesluter pumphaveri. 3 injektorer är bytt för inte så länge sen, däremot finns det felkod (gammal) på glödstift. läste en massa inlägg om kamaxelgivare, kan man rycka ur kontakten till den så går motorn över till nödprogram? självklart händer sånt här på helgerna så man inte ska kunna få nån hjälp me diagnos. tacksam för svar/lite hjälp mvh johan | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Finns två pumpar, en i tanken och en under förarsätet fast på utsidan under blien, där bränslefiltret sitter på bensinbilarna. Går pumpen i tanken så får du tryck till filtret utan att pumpen under bilen fungerar, men med för lågt tryck vilket gör att inte den inte startar. ///MVH Hasso Länk |
|
så jag kommer inte att få igång den förrän den pumpen är åtgärdad? byter man den eller renoveras den? vad kan dom tänkas ta för ett sånt jobb på tex. elektro diesel/meca i östersund. så typiskt att sånt här bara händer på helger. mvh johan |
|
| jo jag kom på en sak, i fredags kväll på väg hem så regnade det som f-n sitter kontakten till pumpen under bilen synlig/utsatt, så det kanske bara ärgat... mvh Johan | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nej den sitter inte utsatt, utan det sitter täckande plastskiva över. Det behöver ju inte vara fel på den, men det är ett tips iallafall. En felkodsavläsning kan ge ytterligare ledtrådar. ///MVH Hasso Länk |
|
igår provade jag att starta 530:n igen, startade på en gång, gick som en klocka. släpkontakten är helt strömlös så misstänker att d är kortis där, nåt som uppstår när d är blött ute. blir väl till å plocka av bakfångaren till helgen å dra kabel... Hasso: tack för hjälpen! MVH Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.