AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.576

Varning se upp med nålarna!

Hej,

Igås så tyckte jag att nu har jag verkligen läst och kollat allt om dessa f..b..nade pixelfel så nu skulle detta fixas en gång för alla. Jag hade försökt ett antal ggr med kontaktsprey som ibland blev "ok" några dagar, det var dax att ta itu med kontaktytorna enligt några beskrivningar med bilder så det inte skulle gå snett. Sagt och gjort alltplockades isär jag tog loss hela strippen och löste upp limmet med aceton, fixade så att alla kontaktytona var ledande och fina, då var det bara det där problemet med nålarna som var kvar , när jag drog upp dem försiktigt med en gaffel sä kom ju den konstiga klockfjädern ut och gjorde en fnurr så bet är väl bara att fnurra tillbaka trodde jag, men ack nej det var omöjligt med det tunna bladguldet de bara inte gick att få till det, så nu sitter jag här med ett instrumenthus med alla pixlar som nya utan hastighet, varvräknare, bensinmätare (den gula lampan funkar så jag inte kör tomt) och ingen tempmätare till motorn. Med denna erfarenhet vill jag bestämt varna alla att ta loss nålarna, det räcker att den kommer upp någon mm så är det kört.

Nu vill jag ha hjälp av er alla.
1. Jag har en 728 -99 steptronik, vilka mätarhus passar jag menar 740 eller kanske 528 mm.
2. Vet ni var jag billigast kan köpa ett nytt mätarhus förutom ebay etc.

Tack på förhand // jonas@kluro.se

trött på allt strul
Br
20
Brogem
750iA-99
returbilen.se
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Går inte att koda in chassienummer i ett begagnat instrument, vilket gör att mätarställning och servcieintervall inte kan synka med Ljusmodulen och då hamnar systemet i modulationläge, ingen minneskommunikation/synkning mellan ljusmodul och instrument.Dvs ena enhetens mätarställning står still i minnesbanken. Du får en extra röd dot i kmräknarens fält som säger modulationsläge. Däremot så kan alla andra funtioner fungera om du hittar lika instrument, utförande, årsmodell lika utrustning mm.Beror på hur nogräknad man är.
Tyvärr är du varken den första och sista som upptäcker att man INTE ska röra mätarnålarna, som dessutom kostar skjortan att fixa till 100% igt. Dvs nytt inkodat instrument.

///MVH Hasso
Länk
Men var hittar jag ett nytt mätarhus billig?

trött på allt strul
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
@Hasso!
Jag har ett levande bevis för att det fungerar med att bluffa med "ljusmodul och instrument"
Kolla på min 750 och se instrumentet samt diagnosikikteset. Min bil har förlorat 10.000 mil och jag har ingen "röd dot" lysande.

//Faktor
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Och hur ska jag se det ?? är knappast synsk.?? Vilken av enheterna har du bytt ??
Jag har själv lånskiftat e med en beggad ljusmodul , när orginalet skulle skickas på reperation och konstaterat att systemet hamnade i modulationsläge på en E39 vilket inte skiljer från E38.
Dessutom så stämmer det exact med vad som ska hända enligt det tekniska utbildningsmaterial för BMW till bland annat E38 som jag har.
Du kan ju ha ett pixelfel :)
När mätarställningen är manipulerad så att det skiljer mellan Instrument och Ljusmodul så får man ingen extra röd dot i instrumentet.
Sedan vet inte jag vad de mätarskuvande snillena kan åstakomma, förmodligen kan dom nollställa ett instrument och koda om det, men det är bara en fundering.
Men så länge en av enheterna inte är inkodad med chasseinummer så ska systemet var i modulationsläge = röd dot.

///MVH Hasso
Länk
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Mina synska talanger kommer efter några tyska öl :-) , Skämt åsido.

Min bil köpte jag i Tyskland, min släkting som är BMW mekaniker gjorde just detta test med tändningsnycken i något läge, mm. för att kolla om min bil var manipulerad. Den uppvisade ingen sådan tendens. Men när jag tog in den på diagnostiktest hemma i Sverige så visade det sig att det var en diff på ca 10.000 mil mellan ljusmodul samt mätare.

När jag var i Tyskland och köpte bilen så gjorde jag en diagnostest, men på en oberoende verkstad och dom kunde självklart inte kolla ljusmodulen, men allt annat och det var helt ok.

//Faktor
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det betyder att din bil är skruvad 10.000 mil inget annat. Sorry.
Tändningsnyckeltest är sågat för länge sedan dvs visar inget av värde egentligen.

///MVH Hasso
Länk
no
347
noah
E65 730D
Hej,
Allt går att skruva med
sluta titta på milen och titta på skicket
10,000 mil plus eller minus på en highend BMW är ingenting
Jag har tittad på en E38 super fin in och ut 25000 mil på mätare
och 67000 på ljusmodul
helt otroliga bilare när dom är väl servade
jag har också sätt rishögar med 10,000 på mäter och 50,000 ljusmodul

jag skull kunna köpa en E38 med 40000 mil men jag vill inte betala för en E38 som har gåt 15000 mil
jag skulle alltid testa skälv innan man köper, lättar att prutta om bilen är fin för övrig
men det finns fler E38 till salu an köpare så titta på många innan du köper
En E38 med barra 20000 mil ska vara som ny!
Jag tro att de nästan all E38 med mindre an 20,000 mil är fuskat med

PS har nu en E65 från 2004 med 20,000 är som ny!
20,000 mil på 3 år = 140 mil i väckan hela år om och bilen är som ny
Fi fan viket bra bil att fuska med mäter på

Noah Brown
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.