|
|
|
|---|---|
|
Det låter som om solenoiden slår till som den ska men att startmotorn inte börjar snurra. Efter ett par tre startförsök så går startmotorn igång som vanligt och bilen startar, men ryker kraftigt (gråvit rök som luktar illa) och går illa på tomgång. Detta gäller bara när bilen är kall. När motorn är varm så funkar det som det ska. Vad fan är det för fel??? HJÄLP!!! Länk Mvh. Micke Olsson | |
rsarits |
Det låter som om kontakten vid solenoiden har svårt att "nå fram" när den slår till. Funkar vanligtvis så att solenoiden drar fram drevet, när det är framme så slår ett metallbleck till strömmen till själva motorn, dock brukar det här inte krångla på bilar om de inte gått lång/startats ofta. Du kan ta bort solenoiden och titta hur det ser ut bakom, är det slitet så får du byta ut. I vissa fall brukar det gå att vrida metalldelen ett halvt varv om den är sliten. |
|
Hummm. Misstänker att man måste plåcka ner hela startmotorn för att kunna få bort solenoiden. För att kunna ta bort startmotorn behöver man riva hela bilen... Har du kollat under en V8a någon gång? Länk Mvh. Micke Olsson |
|
|
Hummm. Fler teorier? Länk Mvh. Micke Olsson |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Skruva på du Micke:)) Ska du vänta hela sommaren innan du blir färdig ?? MVH Hasso |
|
Hass: Saken är den att jag skruvar gärna men hatar att skruva i saker som funkar. Alltså vill jag vet vad som är fel INNAN jag börjar. Länk Mvh. Micke Olsson |
|
rsarits |
Vet ej hur V8:an ser ut i motorrummet, går det inte att komma åt startmotorn från under bilen, det sitter säkert nån skyddskåpa under motorrummet, men den kan väl inte vara så svår att lossa? Om du kommer åt startmotorn så kan du kortsluta de två stora anslutningarna på baksidan av solenoiden, den ena sitter det en tjock kabel på. Om solenoiden bara drar fram drevet med denna åtgärd så lär du bli tvungen att lossa startmotorn. Lycka till! Micke |
|
Klart att den går att komma åt underifrån. Problemet är bara att för att komma åt den så måste grenröret demonteras först sedan värmeplåt. Mycket jobb om man inte är säker på att det är detta som är fel. Länk Mvh. Micke Olsson |
|
|
Haha. Jag skäms... Det var inget fel på startmotorn! Av gammal vana så öppnar jag alltid alla dörrarna för ventelation då bilen står i garaget. Innerbelysningen slocknar ju efter 15 minuter så det är ju ok... Trodde jag. Efter tips av Asken om en ny Honda som käkade batteri med öppna dörrar och utplockad innerbelysningslampa så har jag konstaterat att någon krets måste vara öppen trotts att det inte lyser när dörrarna är öppna. Ska låna en amermätare på jobbet och kolla upp det exakt. Felet var alltså delvis urladdat batteri. Bara att koppla på laddaren och efter det så är problemen som bortblåsta. TACK Asken!!! Det får bli ett par öl som tack för hjälpen då jag sparade 3000 på ny startmotor. Länk Mvh. Micke Olsson |
|
|
Mycket öl blir det:D Mvh Asken |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tror du på det där själv så är det väl ok. Det blir vinter och vad händer när det är kallt?? med halvbatterikapacitet?? Normalt startar en bil då. MVH Hasso |
|
Hallå Hasso. Vet inte riktigt vad jag ska tro. Men saken är den att nu när jag laddat batteriet så startar bilen utan problem och den ryker inte heller. Ska kanske tillägga att sista månaden så har det bara blivit körning fram och tillbaka till jobbet. Enkel resa är 1,3 mil. Detta + att bilen tagit tjuvström i garaget så har ju generatorn aldrig ens fått chansen att hinna ladda batteriet till normal nivå. Hondan som Asken pratade om hittade jag i Teknikens Värld 9/2000. Jag ska skriva av texten och maila till dig. Länk Mvh. Micke Olsson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.