AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.100

Jahapp, ennu en E36a köpt utan diffbroms... Vad gör man nu?

Sida 1 av 2
sc
217
scalare
325 coupé -07
Sådär ja, nu står det ennu en e36a i mitt garage.
Denna gång 328 sedan...

Nu till problemet, älskar bilen på alla sätt och den har all utrustning jag vill att den ska ha.... Förutom diffbroms..

Bilen är utrustad med ASC, och detta är väll en omöjlighet i kombo med diffbroms på E36an? Eller hur ser det ut på 3.2an?

Annars funderar jag på om man kan ta en diffbroms från 325/328 och helt enkelt rycka säkringen för ASC, för annars lär väll bromsen rasa?

Hur gör jag detta på bästa sätt?
sc
217
scalare
325 coupé -07
Passar m3 diffen på 328an?
Sägs vara m chassi om det kan vara någon skillnad på den punkten :)
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Vill även jag veta ovanstående, förjävligt att alla fina 328or man hittar saknar diff, och inte bara det , är utrustade med ASC, blä..

// MVH Jocke
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
*diffbroms

// MVH Jocke
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
M3 har annan bakvagn än 328, själva diffen lär inte passa... om den hade passat så hade utväxlingen säkert inte varit detsamma.

Sök på skroten, sist jag letade så hittade jag en 5-6 st. via nätet.

_____Vraum!_____
sc
217
scalare
325 coupé -07
Skiljer det något på en med M chassie eller " vanligt? "
Hur gör man med ASC om man monterar en diffbroms?
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
scalare, diffen är samma med eller utan m-chassie... det som skiljer sig med m-chassiet är krängningshämmarna dämparna och fjädrarna. Resten same scheisse.. någon annan får besvara ASC frågan :P

// MVH Jocke
Vad spelard et för roll för ASC om man har diffbroms?? Med tanke på hur systemet är uppbygt ser jag inte hur det skulle störa vartanat!

ÄR det samma utväxling till diffklumpen i en 325a typ 94a . o i en 328a ?? difklumparna passar rakt på?

HP
sc
217
scalare
325 coupé -07
Det är inte samma utväxling på en 325 som 328...
Men diffen i sig borde passa rakt av..

ASC bromsar väll upp ena hjulet och gör så att det andra får lite mera kraft?

Vad händer då om man bromsar ena hjulet när du har en diffbroms = RAS?
Åtminstone under längre tid?
Scaler:
Menar du att diffen inte har samma utväxling på 325 o 328? hur mkt skiljer isfal.

Ang ASC. vad spelar det för roll. båda systemen strävar ju efter att bakhjulen snurrar lika! ASC stannar aldrig ett hjul utan det snurrar minst så fort som bilen rör sig.
en lamelldiff som fördelar bara 25% kraften kommer ju bara hjälpa ASCn att bromsa ner till 50/50 fördelning.

Det finns ett antal bilar som har diffspärr och antispinn/ ESP orginal!

HP
ma
597
magican
E36 328 Coupe
NU tänkte jag bjuda på lite fakta.

328/323 = 2.93

M3 & 325 = 3.15

Diffen från M3 passar fysiskt klockrent på 328, det du måste göra är att flytta över medbringarna från 328 diffen till M3 diffen, dom utgående alltså, dessa lossnar mycket lätt.

Ingående är värre, vill man helst inte ta lös, lösningen på det problemet är kardan från m3, passar rakt av.

Slutsats: M3 diff + 328 medbringare (utgående) + m3 kardan = sant.

SÅ ÄR DET.

Exempel.. min bil var från fabrik en 320 automat.

Nu är den en:

328 med m3 låda, m3 kardan, m3 diff, 328 drivaxlar.
magican: okej .. Så om jag råkar ha en lamelldiff från en e36 325 -94 o vill slänga på den på min e36 328 -95a så blir problem nr 1 utväxlingen, problem nr 2 axlarna passar inte?

kan ja flytta över medbringaren från 328a diffen till 325an? eller hur löser jag så jag får på den diffen på min bil?

eller fatta jag fel nu??

HP
sc
217
scalare
325 coupé -07
Sensonic, den borde väll passa rakt av? Det är vad jag förstått bara m3an som har andra medbringare m.m....

Däremot så skiljer utväxlingen endel. Det kan ju bli lite tråkigt på en 328a som går så extremt konfortabelt :)
Scalare:
Okej . jag har också hört att denskall passa rent fysiskt! Men jag blev osäker!

Om jag tänker rätt nu så kommer bilen bli lägre växlad med en 325 diff?? om 325an har 3,15 och 328 2,93

tänker jag rätt? siffran 3,15 o 2,93 är kartanaxelvarv till hjulvarv va? el tvärsom?

HP
sc
217
scalare
325 coupé -07
bilen borde helt klart bli lägre växlad med en 325 diff!
Hurvida man räknar med kardanaxel varv osv i utväxklingen har jag ej en aning om.

Undrar hur en 328 skulle vara med lägre utväxling, med tanke på effekt kurvan..
328an som är så underbar att köra nu med sin råa styrka trotts att man inte varvar något!

Kanske går miste om det och skriker maskinen helt i onödan ? Då man inte tjänar så mkt på lägre utväxling?

Jag har nu hittat en 328 klump med diff :) Så den dyker nog upp under nästa vecka, då blir det till att lägga sig under bilen och påbörja då ;D

ÄNTLIGEN ett nytt bilprojekt! 328an är helt underbar!
Hade en 328 som första bil och har haft 2st m3or imellan, men jag måste säga att jag har aldrig kört någon bil som är så underbar som 328an är...
Så otroligt rå motor! Och alla som säger att den är gubbig så jo visst! Effektkurvan är som en evig uppförsbacke från 800varv till 5000! Det är just det som är så charmigt! Så råstark! mumms! Blir sugen på att ta en sväng nu bara jag tänker på det ;) Nu blire lite enhjulning på blötasfalt ;)
jo det va ju det .. frågan är hur mkt lägre utväxling det blir. Det gör ju inget om den blir starkare men man kanske måste varva den lite väl mkt för o få upp farten ..

Man skulle snoka upp lite exakta världen på utväxlingarna i axel och låda o räkna lite.

HP
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Sensonic: Korrekt. Det enda du behöver göra (om du ens behöver) är att fytta över utgående medbringare från 328 -> 325. Är inte säker på att du ens måste det.

Tar du en m3 diff måste du garanterat byta utågende medbringare och ingående (om du inte tar m3 kardan).

Äru med? :)

För er som undrar, om jag matar livet ur min 328 motor med 3.15 utväxling så är det typ 100 km/h på varvstopp. 2.93 gör ju en bit över 100.

Men den är rolig.. drar lös oförskämt lätt, t.o.m på 2'an. Den är som en liten mini M3'a.. haha..

Lite kalla fakta igen.

Körde mot en annan 328 med 325 insug, den hade 2.93 (original)

Jag har original motor men m3 diff (3.15, precis som 325'an)

Vi låg klockrent jämsides hela vägen.

Så, diffbyte till 325/m3 verkar göra lika mycket som insugs bytet.

För alla som undrar om varv o bla bla bla bla så kommer en 328 med 3.15 bete sig exakt som en m3'a 3.0 beträffande varvtal och km/h.

Sådeså.

För att få en sådan 328 att gå 260 Km/h måste den varva 7,000 rpm.

ma
597
magican
E36 328 Coupe
Övrig fakta om hur den är.. den drar riktigt fint på alla växlar, lite tråkig toppeffekt, men det ska vi ändra på.

Kan även ligga i 50-60 km/h och dumpa kopplingen *vipps* bakvagn drar ut, och eftersom den är från M3 så blir det ju ALLTID 2 remmar ;)

Så 328 + M3/325 diff + insugsbyte + arga kammar + mappning + extraktor = varför köpa m3?

Min gör 0-100 på runt 6.5s i dagsläget, med tråkig toppeffekt och trasig lambdasond.

Roligast är dock att min egentligen är en 320 Automat :)

sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Alltså hur mycket diffar diffen från 325:an ? är det samma som på m3:an / lika stadig ? håller orginal växellåda och axlar och diffen på 325:an att rita 2 remmar med hur mycket som helst ?
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
magician, hur är varvtalen vid 110, 120, 130 KM/h?

// MVH Jocke
Magician.. Det undrar jag oxå! Om du ligger i 100 km/h på femman.. Vad har du för motorvarv då?

HP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.