|
|
|
|---|---|
|
Har en 90- 518i som jag köpte för ca en månad sen. Mycket bil för de pengar jag betalade och riktigt skön att köra. Nu tänkte jag höra med er som äger eller har ägt en 518i. Bilen drar ca 1,3 och då är det fram och tillbaka till jobbet, motorväg på 1mil. Den är riktigt trött i motorn. Det händer inget speciellt mycket ens på 3.000 varv på 2an. Nog för att det är en stor bil med en 4:a i men den är nästan löjligt seg. Något fel eller är det bara så att det är en stor bil med liten motor? K-sprit har jag hört viskas om att det hjälper en skvätt i tanken för att blåsa rent, vad sägs om det? Också, någon som har en 518i -90 som man skulle kunna få plocka delar från för ett par hundralappar? Vi snackar instrumentbelysning, växelspak, lampglas och andra slitage saker. Om den är ljusbrun/beige i lacken eller beige inredning är det inte fel heller. (bronzitbeige-metal 139/1) Jag skriver till saker om jag kommer på något efter hand. Tack på förhand! | |
|
Just det, behöver även byta bussningar fram. Hur kollar jag vilka bussningar jag behöver byta? Bara att rycka och slita eller? Den änna rycker fram och tillbaka när man gasar och klonkar väldigt när jag kör över ojämnheter. Också, var kan man inhandla bussningar till ett hyfsat pris? Jag har ingen lust att betala 2000kr för ett par gummiklumpar.. |
|
|
Hej. Tickar den i motorn? då kan du ha förklaringen till att den är så slö. Bytte kamaxel+vippor+tryckare på min och efter det så blev den betydligt piggare. Dessutom vibbrerade motorn något fruktansvärt på höga varv, men efter operationen försvann alla vibbrationer... Drar den 1,3 liter milen är någonting väldigt fel, ligger du på motorväg ska den dra 0,8-0,9. Blir motorn helt varm? kanske en temp-givare som e sönder. Nytt luftfilter + bränslefilter? Bussningar går bra att köpa bmw original eller på mekonomen, skiljer inte mkt i pris. sen är det nog bara att hissa upp bilen och gå omkring med hammare, kofot och stor skruvmejsel och kolla vilka bussningar som glappar. klonkandet är nog i.af. pendelstagen -en klassiker! [Att kalla någonting för idiotsäkert är att underskatta idioternas genialitet!] |
|
|
Jag kan tänka mig att bränslefilter kan behöva bytas, skall kika på det. Skall även kika på tempen. Den tickar inte och har renoverad topp och kamaxel sen 5000mil. |
|
| Börja med en rejäl service om du inte vet att det nyss är gjort(borde inte vara det om b-filtret är gammalt). Pendlar du med endast 1mil till jobbet så drar den nog ganska mkt mer jämfört med en långresa men 1.3 är för mkt. | |
|
518 ÄR en väldigt trött bil, men en bensinförbrukning på 1.3 är heltokigt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.