|
|
|
|---|---|
|
Jag har just bestämt mig att jag ska göra slag i saken och köpa en e34 M5 men jag kan inte reda upp allt kring de två motoralternativen. Jag hoppas ni kan reda upp det hela en smula. 1: Det skiljer ju en del effekt mellan 3,6 & 3,8 litarn. Hur mycket upplevs skillnaden i verkligheten? 2: På pappret tycks det ju skilja drygt 0,5-0,6 sek till 100 km/h. Hur mycket gör det t ex på 402m? 3: Är 3,8 litarn uppdaterad eller förbättrad i hjulupphängningar eller dylikt? 4: Jag har sett ganska många annonser med 3,8:or där motorn är rasad eller renoverad. Vad jag förstått är chippning av dessa livsfarligt. Vad är er erfarenhet ang hållbarheten på 3,6 respektive 3,8? 5: Hade samtliga modeller nivåreglering eller hur ligger det till? 6: Är Touringmodellerna sämre på något sätt? Mvh: Tobias Ps. om någon av er har en fin & bra bil som ni ska sälja och inte bor allt för långt från Göteborg så är jag intresserad. :-) | |
|
1. 3.8:an kör förbi en 3.6:a på landsväg, ju fortare det går desto mer fördel 3.8 är min erfarenhet. Men skillnaden är inte så stor att den känns påtaglig inne i bilen. 3.6:an är lika rolig att köra med sina 315hk. Hellre en fin original 3.6:a än en sönderburnad och ful 3.8:a. 2. 402m race är väl helt ointressant för en sådan bil. Körglädje, exklusivitet och landsvägsduglighet är mer av intresse. Ingen av dem har något att göra på strippen, de torskar mot det mesta från stillastående. Bättre att ha M5:ans motor i en E30-kaross då. 3. 3.8:an och touringen har elektroniskt inställbara stötdämpare (EDC) runt om som standard, dvs det finns inga 3.8 eller touring med konventionella stötdämpare. Bilar med s.k Nürburgringpaket (extrautrustning) har en switch där dämparna kan ställas i två program. 4. 3.8:an rasar oftare (statistiskt konstaterat). Det saknas bra vetenskapligt material som säger exakt varför, men trimchip ses inte som någon fördel i varje fall. Kolvskador är vanligt förekommande. 5. ALLA tillverkade E34 M5 har nivåreglering. Tyvärr monteras den ibland bort när är ägaren är snål eller inte har pengar till rätt grejer. Ersätts ofta med 535:ans stötdämpare. Hittar du en bil som har sånt ska den vara billig, för den som byggde om det kom undan extremt billigt. 6. Touringmodellen (enbart med 3.8 liters motor) är inte sämre på något tycker jag, förutom prestanda möjligen. Den är ett internationellt erkänt samlarobjekt med endast 891 tillverkade exemplar. 3.8:an är inte heller vanlig, bara ca 2600 st i vänsterstyrt utförande. Har du bara Göteborg som sökområde kan det bli mycket svårt att hitta en bra E34 M5:a, för en sådan bil så ska man nog vara beredd att åka långt för rätt exemplar. Vad kan du tänka dig att betala? Ett tips är att kolla upp vem som ska serva den och vad det kostar, om du inte har kunskap och verktyg själv. Vad som ska göras ser du här: Länk Dvs det räcker inte att bara byta olja och stift och tro att det ska funka sedan. Du kan söka mer på den här sidan, jag mfl har svarat på liknande frågor tidigare och det borde finnas kvar. Söker du mer detaljerad info om E34 M5/specifika bilar kan du besöka hemsidan som finns i min profil. E34 M5 register Sverige |
|
|
Tackar dig HD91 för svaret. :-) Jag tror jag kommer rikta in mig på en 3,6. Det känns lite tryggare. Serviceprogrammet såg inte ut som något utöver det vanlig om man säger så. Direkta skillnaden mot en modern standardbil förefaller ju faktiskt att vara kontrollen av ventilspel/justering. Service lär jag lösa på egen hand. Har tidigare haft en racebil där lyftarna var mekaniska och där kontrollera jag ventilspel 2 ggr i månaden. "Better safe than sorry". Mvh: Tobias |
|
| 3.6an är nog den som kommer öka i värde mer % sett förutom de sista 3.8erna. | |
|
Saknar min gamla M5, hade en 3,6a skitkul bil. Tyvärr blev den stulen, någon annan ville ha den mer än jag :( Du kommer inte ångra dig Tobias. Sagolika körmaskiner. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.