AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
797

Vad äre som låter från växelåda?

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Hej, det kommer nåt ljud från växelådan som om det är nåt lös som flygger där runt. Men trycker man ner kopplingen så försvinner ljudet, skulle det vara tvärtom då skulle det var urtrampningslagret.
Vad kan det vara? Lådan? Kopplingen?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
ingen som vet?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Jag kanske beskrev dåligt, det låter som om metal slår mot metal, nån slags metal vibration, men trycker man ner koppling så försviner ljudet.

Skulle det vara lådan så skulle det låta jämt oavset att man trycker ner kopplingen, elr hur?

Så det är väl urtrampninslager elr kopplingen som bör bytas?
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
På min 3.0S fick jag ett rasslande ljud (metall mot metall) precis som du beskriver. Både vid helt nedtryckt koppling och om jag tryckte ner den bara några få centimeter så blev det tyst. Det rasslade bara vid låga varv som tex tomgångsvarv.

Om jag lyssnade vid kopplinen under bilen hördes det mycket tydligt.

På min bil var det urtrampningslagret som blivit slitet och rasslade mot den hylsa från växellådan som styr upp den! Vad jag kan se i ETK:n verkar konstruktionen vara liknande på din bil! Lagret låg emot tryckplattan en liten aning och vibrerade mot styrhylsan vilket orsakade skramlet.

Lösningen på min bil var att sätta en dragfjäder i urtrampningsarmen så att lagret drogs helt ifrån tryckplattan när man inte kopplade ur. Skramlet försvann och det är fortfarande tyst efter över 10.000 mil.

Per L
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Om det är växellådan som låter illa, så bör den tystna när du trycker ned kopplingen - då stannar ju ingående axeln.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Ja bra, det har jag inte tänkt på, men det låter även när det är frikopplat, då är ingående axel står still, elr har jag fel. Asså jag står still med bilen med frikkoplat växel och det låter ändå. Så det är inte lådan.
Kan det vara det som Per L. sa ?
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Nu blir jag förvirrad.... du sa ju att ljudet försvann när du trampar ner kopplingen?? Har det ändrats?

Beskriv problemet igen, steg för steg!
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Nej jag menar "frikopplat" att det är ingen växel i.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.