|
|
|
|---|---|
|
Hej, Finns det någon som har erfarenhet av att löda en kondensor (kylaren till AC´n) förstår att den är av alu. OCH kan man lea upp fläktmoton som sitter fast. | |
| Man löder inte en kondensor utan man byter den pga att den troligtvis även är dålig på andra ställen än där den just nu läcker och har man inte gratis tillgång till kylmedia+utrustning så kan det snabbt bli dyrare än om man bytt till ny direkt. Fläktmotorn kan gå att få snurr på med 5-56 men det håller troligen inte speciellt länge. | |
|
Hej, Det var denna dom jag befarade...gissar att det blir till att betala de 5000 som det kostar för att få lite kyla i sommmar. Tack för infot iaf!!! Per aspera ad astra |
|
| I de 5000:- ingår en hel del arbetstid antar jag? För 5000:- kostar inte kondensorn i varje fall | |
|
Nja, kollade och fick till svar att kondensorn kostar 2500 + moms, på det kostar gasen ca: 1000. Fläkten har jag ingen aning om men det börjar springa iväg.... kan tilläggas att jag inte granska källan som gav mig infot, han var kyltekniker och levde på denna typ av okunskap. Det finns begagnat men vad säger att dessa ok mm. Per aspera ad astra |
|
| köp en kondensor själv för 1995:-Länk inkl moms och låt dom göra jobbet | |
|
Glöm inte att byta torkfilter när du öppnar systemet Ett tips är att kolla pris med Janne på Länk Kondensor lär kosta max 1500:- och ett torkfilter kanske 500:- Sen byter du dessa själv och far till en kylfirma som kan fylla upp det för fikapengar i princip |
|
| Om du kontaktar wennström, så kolla upp det med fläkten samtidigt.. | |
|
har samma problem, har varit hos en gubbe här i NV skåne och ha har beställt ny kondensor (cca2700:-) plus 750 för köldmedia plus arbete.. han beräknar 4 timmar.....plus felsökning 400... tja inte SÅ mycket som jag trodde innan. Nu är det bara så att han har beställt ny kondensor för 4 veckor sedan och när ska den komma är en stor ???? hoppas den kommer innan sommarens varmaste dagar. finns det andra alternativ?? |
|
|
NedimB: Han byter väl torkfilter också? Det ska han göra!! Det kostar kring 500:- eller lite mer Kondensorn borde du haft på mindre än en vecka! Prata med gubben och beställ av någon annan, ex min leverantör ovan, 2 dagar tog det så hade jag en kondensor till en E39 i handen (givetvis med torkfilter) Sen storleken.. som en kylare ungefär.. |
|
| E36: Är du säker på att torkfiltret alltid måste bytas? Jag har lagat 2st bilars läckande system och fått de fyllda på 2st olika firmor och de har inte förordat byta av filter samt att jag hade firma bilen inne för byta av kompressor och den firman bytte inte heller torkfiltret då dom tyckte det var fräscht. Alla tre bilarnas anläggningar funkar utmärkt iallefall. | |
|
Nej, man måste inte byta det, man måste inte byta olja i bilen heller, det håller länge ändå Men det är så att filtret ska (bör) bytas varje gång du öppnar systemet, dessutom ska filtret öppnas så sent som möligt. Detta för att luftfuktigheten är relativt hög, och torkkulorna får binda förhållandevis mycket vatten direkt. Det är en av anledningarna att man ska vakuumsuga systemet i samband med fyllning. Kylmedet i kombination med fukt bildar saltsyra(?) som givetvis fräter på materialet. Dessutom, varför inte göra det rätt när man ändå håller på? |
|
|
Tack för svaret!! ska ta en snack med gubben och se till att han byter torkfilter med. |
|
| Kondensor till e34 finns för under tusingen på tyska ebay! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.